Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Met de kleigroep praten we over post, het werken in groepen en ook over het verschil tussen zelf weten wat je wilt doen of doen wat juf van je vraagt.

De kinderen zijn het er over eens dat het leuker is om te doen wat je zelf wilt. Ze denken dat je daar ook meer van leert omdat je dan veel meer geïnteresseerd bent in wat je doet.

We praten over vriendschap en ook of je wel eens iets aan elkaar duidelijk maakt zonder woorden. Eerst bedenken de kinderen een soort van gebarentaal, maar als ik vertel over de post die ik van Romie kreeg herkennen ze dit en komen ze ook met voorbeelden.

Hanneke

Gesprek met Romie, Chenoa, Julie, Lisa, Marloes, Tim, Kim, Marieke, Floortje en Lara

Hanneke: Wat vonden jullie van de postvakjes in de klas?
Julie: Het is leuk omdat je dan iets van iemand krijgt.
Hanneke: Is er nou ook post die leuker is om te krijgen en post die minder leuk is om te krijgen.
Marloes: Nou, soms staat er geen naam op....
Lisa: Ja, dat is echt heel vervelend om te krijgen. Ik had een heel mooi oranje briefje gehad met hele mooie vlinders er op maar daar staat geen een naam op.
Tim: Ook geen een letter?......Romie: Nou, ik heb eigenlijk de hele tijd post gestuurd naar juf Hanneke en een keertje had ik een tekening gemaakt alleen ik was vergeten mijn naam er op te zetten, alleen ik zei het gelijk. Van dat ‘ie van mij was. En ik had ook wat spulletjes van mij er op gelegd.
Hanneke: Ja, ik was daar echt heel blij mee. Soms was het een brief en dan had je er iets opgeschreven en dat vond ik heel leuk om te lezen want dan wist ik wat jij allemaal had gedacht of had gedaan.
Romie: Ja
Hanneke: En soms waren het kleine dingetjes en soms had je dan ook weer uitgelegd waar je die dingetjes vandaan had.
Romie: Jahu....Julie: Je krijgt wel een raar gevoel in je buik; als je wat krijgt. Want dan krijg je heel veel kriebels in je buik.
[De anderen mompelen instemmend.]
Lisa: Of vlinders.
Floortje: Als je post krijgt dan vind je dat heel leuk.
Julie : En als je op school komt dan denk je steeds; misschien krijg ik wel post.
Lisa: Ja, je wordt er ook een beetje zenuwachtig van.
Hanneke: Hebben jullie tijdens de ateliertijd ook nieuwe vrienden gekregen?
Lotte: Ik en Lisa een beetje. Omdat we steeds samen werken.
Lisa: Ja, en dat gaan we vandaag weer doen.
Hanneke: We hebben tijdens het atelier veel in groepen gewerkt. Werk je liever in een groep of alleen?
Romie: Ik vind in een groep werken leuker dan in mijn uppie.
Als je bv. alleen bent en je hebt alleen maar een juf dan is dat gewoon niet zo gezellig. En als je in een groep bent dan is dat een beetje gezelliger gewoon.
Marloes: Ik vind het gewoon leuker, want je kan ook allemaal dingen afspreken wat je kan maken enzo.
Hanneke: En leer je meer van in een groep werken of van alleen werken?
Marloes: Ik vind van in een groep werken.
Lisa: Ja, want dan leer je de andere kinderen beter kennen.
Tim: Ik vind het ook leuk om in een groep te werken.
Hanneke: Oké, en hoe kies je in welke groep je wil werken?
Romie: Wat je bv. het allerleukste vindt. Ik vind kleien bv. het allerleukste omdat ik heel veel van dieren houd en dan ga ik die bv. kleien.
Hanneke: Iemand zei dat je als je samen iets doet elkaars ideeën samen ..... kunt doen. Hebben jullie wel eens dat je verschillende ideeën hebt? Hoe los je dat dan op?
Lisa: Ik weet ‘t; dan doe je het allebei, eerst het een en dan het ander.
Hanneke: En worden de ideeën beter als je samenwerkt?
Een paar kinderen: Ja!
Floortje: Samenwerken is beter omdat je dan ook samen een idee kan maken.
Lisa: Ik weet nog een idee; een oplossing. Je kunt ook samen een idee maken. Bv. Julie wil een nestje en ik wil een vogeltje. Dan wordt het gewoon een nestje met een vogeltje erin. Dan wordt het idee eigenlijk groter.
Hanneke: Tim, nou was jij de enige jongen die bij de kleigroep is beland. Hoe vond je dat?
Tim: Leuk.
Hanneke: Zijn jongens anders dan meisjes?
Tim: Een klein beetje.
Hanneke: Is het anders om met jongens te werken dan met meisjes?
Marloes: Nou, zij maken jongensdingen en wij maken meisjesdingen. Wij houden niet zo veel van vleermuizen enzo. En jongens houden meer van voetbal.
Tim: Ik houd niet van voetbal, hoor.
Hanneke: Nou, daar heb je al een uitzondering. En sommige meisjes houden weer wel van voetbal.
Hé, en denken jongens ook anders dan meisjes?
Veel stemmen: Ja, ja!
Door elkaar: Ze houden niet van roze en dan de meiden weer wel. Ik houd ook niet van roze... Ze houden van .....
Tim: Ik houd ook van roze!
Lara: Mijn vader houdt ook van roze.
?: En mijn vader.....en mijn vader!
Lara: Het maakt niks uit.
Hanneke: Doen de jongens ook dingen anders dan meisjes?
Floortje: Ja, jongens zijn groter.
Hanneke: Maar groot zijn is toch niet iets wat je doet?
Lara: Nee, en het maakt op zich niets uit.
Lisa: Sommige jongens houden niet echt van bloemen enzo en beestjes.  En meiden vinden dat meer ....interessanter.
Hanneke: Daarom zitten er bij de klei misschien minder jongens?
Tim: Ik houd veel van beestjes en bloemen. Die geef ik altijd aan mijn moeder.
Hanneke: Ja, daarom zit jij natuurlijk bij deze groep.
Liza: Jongens houden weer meer van elektriciteit.
Romie: Meisjes houden meer van lieve dieren en jongens houden meer van geweldige dieren. Van geweldachtige.
Iedereen noemt door elkaar heen de dieren op waar hij of zij van houdt.

87

Afsluitend gesprek kleigroep

dag 20
11 mei 2009
Marloes, Romie, Tim en Kim luisteren naar wat Lisa vertelt.
Samen kijken naar de schilderijen van hun kleiwerken.
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.