Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

De kinderen krijgen waterverf met mengbakjes om hun nestjes met dieren na te schilderen.
Hoeveel kleuren bruin heb je eigenlijk? En groen? Eerst kijken we met z'n allen naar alle verschillende kleurnuances.

Met potlood tekenen de kinderen eerst wat ze zien. Lotte en Lisa tekenen heel precies en gedetailleerd hun vogeltjes in de omgeving na, terwijl Marloes haar piepkleine vogeltje juist het hele vlak laat vullen.
Marieke begint met een prachtige tekening van een vladderende vogel boven een nest. Ze schildert hem in en zet er dan met verf heel groot haar naam omheen. Ze schrikt als ik vraag waarom ze dat zo groot heeft gedaan. Later zie ik haar de letters opvullen met allerlei gemengde kleurtjes. Gaandeweg verliest ze zich in het mengen van kleuren en ze spat en druipt allerlei kleurvlekken over de tekening heen. Het resultaat ziet er net zo uit als haar wilde uitbundige nest.

Als we klaar zijn leg ik al de tekeningen op de grond en vraag de kinderen er omheen te komen zitten. Spontaan gaan ze elkaar vragen stellen. Marieke wordt gevraagd naar wat ze heeft geschilderd en hoe het komt dat het er nu zo uit ziet. Ze weet niet wat ze moet antwoorden. Romie zegt dan dat  ze het juist heel mooi vindt. Dat het net lijkt of de vogel wegvliegt en alsof er nog een andere vogel in de verte tussen de struiken zit.

Hanneke

Marloes over het mengen van kleuren: Ik doe het met mijn hart. Ik doe het net zo lang totdat het mooi is.

86

Geschilderde nesten

dag 20
11 mei 2009
De vogel op het nest van Marieke.
Piepkleine vogeltjes in het nestje van Lotte: heel precies kijken en schilderen.
De vleermuis van Tim.
Marloes mengt kleuren met haar hart.
Floortje aan het werk.
Samen naar de schilderijen kijken
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.