Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Meerdere jongens zijn al een tijd bezig met het zagen van hout. Ze vertellen dat ze dit voor een knikkerbaan zagen. Vorige week vonden de eerste testen met de knikkerbaan van Kay en Conner plaats.

Om de kinderen te inspireren laat ik ze de filmpjes zien die vorige week van Kay en Conner gemaakt zijn. Ook hebben we een filmpje op YouTube gevonden van een Lauf der Dingen uit Japan [http://www.youtube.com/watch?v=uDudog6zF7k]. Het lijkt op een lange knikkerbaan waar de knikker vele bochten maakt en van verdiepingen af valt naar een volgend parcours. We willen hiermee de groep inspireren om hun activiteit met het zagen van hout te verbinden met het doel wat zij hiervoor zelf verwoord hebben: "We maken een knikkerbaan."

De groep kijkt enthousiast naar de filmpjes. Ze reageren met enthousiate kreten als ze zichzelf of hun klasgenootjes zien. De lange knikkerbaan levert veel reacties op:
Alex: Lijkt wel flipper hè?
Calviin: Dat is best knap gemaakt hoor.
Jens: Er kwam een knikker in een glijbaan
Marijn: Kijk dan, gaat daar een knikker in het bektertje en dan valt het bekertje om

Daarna gaat de groep naar buiten op op de patio te werken.
Sjors en Marijn werken samen een aan knikkerbaan. Ze overleggen veel, helpen elkaar en vertellen elkaar hoe de knikker over de baan gaat lopen. Later sluiten ze hun knikkerbaan aan bij het project van Kay en Conner. 'Met z'n vieren testen ze de baan uit.

Marieke

Sjors: Hij zit er nog niet in
Marijn: Kijk, hij zit hier nog niet doorheen
[Wijst op de spijker die nog niet door het plankje heen komt] Sjors: Hé?!
[Na een slag met de hamer op de spijker vallen de plankjes van elkaar af]Marijn: Nee, niet erop, zó
Sjors: Deze er onder
....Marijn: Sjors! Sjors! Heel keurig netjes erin geslagen
[Hij laat aan Sjors de twee op elkaar bevestigde plankjes zien]Sjors: Jeetje Marijn
....
Sjors: We beginnen hier en dan maken we hier een kant en dan gaan we deze kant op
Marijn: Moet ik nog meer hameren?
Sjors: Marijn, kijk
Dan doen we een splitsing
Oh ja, een spijker
[Sjors heeft nog een spijker nodig om te kunnen maken wat hij heeft bedacht. Hij haalt de spijker.]Marijn: Moet ik 't doen?
Sjors: Eerst kijken of hij wel goed staat
......
Marijn: Kijk, nu kan die daar ook, als ‘ie zo en zo gaat kan ‘ie daar niet door. Maar hij kan ook zo gaan.
Sjors: Ja, dan moet ‘ie zo staan.
......
Sjors: Weet je, we maken een dode weg, want als ‘ie door deze buis gaat, dan raakt ‘ie deze spijker en dan gaat ‘ie stoppen
[Sjors heeft een spijker door een kartonnen koker geslagen. Daarmee wordt de uitgang geblokkeerd]Sjors: We maken een racebaan.
We maken een knikkerracebaan, hè?
Marijn: Hé er zitten 2 gaten
[Op twee plaatsen zit een beginnend gat van een spijker in zijn plankje]
Ik zit te timmeren en dan moet ‘ie er recht in.
Sjors: Yes
Alex: Sjors... mee helpen?
Sjors: Nee.
Sjors tegen Alex: Kijk dit is een dode weg. Kijk als ‘ie door deze buis gaat
Alex: Dan gaat ‘ie er door
Sjors: Ik heb nog een spijker nodig
....[Inmiddels zitten er twee spijkers aan door de kartonnen koker van de dode weg]
Sjors: Als ‘ie de spijkers raakt heb je verloren.

62

Knikkerbaan vervolg

dag 14
14 april 2009
Kijken naar de knikkerbaanfilmpjes.
Sjors en Marijn werken samen aan hun knikkerbaan.
Conner, Kay, Sjors en Marijn testen hun knikkerbaan.
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.