Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Uitgangspunt

Vandaag willen we eens met alle groepjes apart werken, om elke groep individueel te kunnen begeleiden.

Daarnaast kunnen we vanwege een andere voorstelling op school sowieso het muziekatelier niet inrichten.

We beginnen gezamenlijk in de klas met het namenliedje en een kort gesprek. Dan nemen juf Hans en juf Debby ieder een groepje mee naar een ander lokaal. We wisselen 3 keer van groepje.

We hebben filmpjes op een USB stick gezet die in het klaslokaal kunnen worden bekeken. Ook hebben we een CD gemaakt met geluiden die de kinderen zelf hebben opgenomen, die kan worden beluistert. Juf José zal in de klas gerelateerde activiteiten aanbieden.

Observatie

Felix heeft van zijn opa en oma een prachtige gitaar gekregen. Hij heeft hem meegenomen en speelt in de klas voor. Bij het goededag lied speelt hij mee. Dan gaan we vrij werken. Juf Hans neemt de groepjes die zij begeleid mee naar de gymzaal. Debby gaat met haar groepjes naar het lerarenlokaal.

Wanneer we terug naar de klas komen om van groepje te ruilen zijn de kinderen met juf José heerlijk bezig. Ze kijken naar de filmpjes op het digibord.

Als we met het laatste groepje terugkomen naar de klas leest juf José het boek “De geluiden van Balthazar” voor en maken de kinderen samen de geluiden die in het boek voorkomen.

Reflectie

Alhoewel het ons volwassenen juist heerlijk leek om eens met de groepjes apart te kunnen werken om ze zo alle aandacht te kunnen geven en ze ook de ruimte te geven om eens alleen hun eigen muziek te horen (dus niet nog de rest van de klas erbij op de achtergrond), werkte dit toch niet zo goed.

De kinderen leken er helemaal niet echt in te komen, ten minste niet op dezelfde natuurlijke manier als dat in het muziekatelier gaat. Het leek ook alsof ze de context van het muziekmaken misten. Het muziekatelier, onze gebruikelijke ruimte, werkt uitnodigend en ook lijken de kinderen het hele ritueel eromheen nodig te hebben om er echt in te komen. Het was overigens niet zo dat er helemaal niets gebeurde, maar dat vanzelfsprekende muziekmaken dat we in het muziekatelier heel sterk ervaren was er niet.

Het was heel interessant om dit mee te maken, vooral om tot de conclusie te komen hoe essentieel de omgeving en inrichting van de ruimte is bij het creatieve proces. Volgende week gaan we weer gewoon het muziekatelier inrichten!

Juf José vond het heel fijn om op deze manier met de kinderen in de klas met muziek en geluiden bezig te zijn. Zij was erg enthousiast over de middag.

28

Alle groepjes apart

dag 14
23 mei 2013
Felix laat zijn nieuwe gitaar zien
Janna en Rosaly overleggen
Rens dirigeert
Getoeter in de gymzaal
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.