Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

De klas heeft deze week samen met juf José het lentelied van Janna v.d.S. uitgetekend, en wel op een prachtige partituur van 15 tekeningen. Juf Hans hangt de tekening naast elkaar op aan de muur. Debby stelt voor dat Janna en Rosaly aanwijzen welke tekening wordt gezongen, dus waar we in het liedje zijn. De hele klas zingt het liedje samen. Eerst nog een beetje afwachtend. Dan maken we een arrangementje voor het eind, daar is namelijk een rust in de muziek en speelde Janna het ritme van de laatste zin op een toeter toen ze het liedje bedacht. We besluiten om dat met z'n allen te klappen. Juf Debby zingt de laatste frase verkeerd (de blaadjes aan de bomen in plaats van de bloemen aan de bomen) en zij wordt onmiddellijk door de hele klas gecorrigeerd. We doen het nog een keer en het gaat helemaal.

Reflectie

Janna is zichtbaar trots op haar lied, maar wordt ook verlegen als zij in de schijnwerpers staat. Zij staat hand in hand met Rosaly en een aanwijsstok en de dames giechelen een beetje als we beginnen met het liedje. Na een tijdje valt het gegiechel weg en zijn ze serieus bezig. Rosaly heeft duidelijk een steunende functie.

Tijdens de nabespreking met het team vertelt juf José dat Janna de laatste tijd heel erg is opgebloeid in de klas en veel zelfverzekerder overkomt. Dit wijdt zij aan de muzieklessen, wat erg mooi is om te horen.

36

De lente, de lente

dag 17
10 juni 2013
De Lente
De klas oefent het lentelied
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.