Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Impressies van de kinderen:
Soulaimane: lekker muziekje( beweegt zijn hoofd op de muziek).
Manal: Stoer spannend muziekje.
Manal (werkt aan het werk van S.: ik maak Soulaiman’s poppetje plat.
Ik heb gedraad.
Zo snel is dit liedje, dan ga ik zelf ook sneller, misschienis het een disco hier.

Rey is tomatensoep aan het maken.
(de cameramevrouw filmt hem) Hij zegt:
Geen camera's, zie de regels.
Esther zegt: de soep heeft nog een beetje peper en zout nodig.
Rey zegt: dat ga ik dan even pakken. (piepschuim)

Marouan zegt: ik wil niet dat hij dat maakt op mijn werk!

Hamid vraagt aan Rey: zit jij ergens anders?
Marouan zegt: ja , in mijn plek en ik zit in de plek van Selinay.

Shezad( over foto op de gang) Waarom hebben ze je met tape vastgebonden. Nu is hij bezig Codjoe in te wikkelen.

Kinderen bekijken elkaars werk en zeggen:
Marouan geeft commentaar op zijn werkje wat Selinay heeft afgemaakt.
Ik vind het lelijk vanwege de stokjes.

Selinay over hoe Ali haar werk heeft afgemaakt.
Ali heeft het mooi gedaan, vooral de piepschuim, lijkt op sneeuw.

Rey over hoe Marouan zijn werk heeft afgemaakt. Lelijk want hij heeft de klei omgekeerd

Ali over hoe Rey zijn werk heeft afgemaakt: erg mooi, de stokjes en het piepschuim zijn het mooist.
Esther zegt tegen M. , ik heb een onzichtbare bril op.
Mohamed(g) zegt, je mag niet liegen anders ga je naar het vuur. Waar is het vuur ? M. zegt boven je.

In de klas tijdens het eten:
Shezad en Selinay over een kastanje die Manal heeft gevonden. Misschien is het een schelp.

Selinay over wat ze hebben gedaan. Werk van een ander kindje.
Het werk van Marouan vind ik mooi hij heeft veel satéprikkers geprikt. Eerst heb ik het kapot gemaakt en toen heb ik het mooi gemaakt.
Rey zat ook in onze groep, het werk van Ali heb ik alleen een klein beetje kapot gemaakt om het mooier te maken.

Hamid vraagt aan Abir wat heb jij gedaan?
Ik heb Codjoe met een gordijnlijn geslagen, het deed geen pijn. Mijn groep bestond uit Codjoe, Elif en Marouan.
Abir: Ik heb een poppetje en een huis van klei gemaakt, niemand mocht verder werken met mijn werk, ik heb het meegenomen en aan het werk van Shezad vastgeplakt. Ik heb niks kapot gemaakt en niemand heeft mijn kleien huis kapot gemaakt.

Reflectie

Vandaag zijn Esther en Dieuwertje voor het laatst.
Zij hebben vandaag de regie in handen voor het werken met de kinderen. Een aantal objecten zijn door hun in aluminiumfolie verpakt en hier mogen de kinderen met klei aan werken. Hierbij is er muziek in het atelier. Na een tijdje gaan de kinderen wisselen van plaats en werken ze aan elkaars werk verder.Beiden werken met een groepje van 4 kinderen.
Ik ben met de helft van de groep in de klas en daar is het prima. Met zo'n klein groepje werken is altijd prettig.Wat er in het atelier gebeurt weet ik niet en dat is wel jammer.
De kinderen in de klas zijn erg aktief. Ik zeg maar dat de prikziekte is uitgebroken. Ze tekenen vormen en prikken ze later uit, soms worden ze ingekleurd en opgeplakt.Het is een besmettelijke ziekte. Elif is ook erg aan het expirimenteren met allerlei spelletjes en heeft veel plezier.
Codjoe is ongeduldig , hij wil naar het atelier. Gelukkig mag hij snel.
Ik hoor later dat sommige kinderen het moeilijk vinden dat er iemand aan hun werk verder gaat.Het is leuk om terug te lezen wat de kinderen dan zeggen of doen.

Het maken van de foto's is erg leuk.Lachen, huilen, boos blij en slapen.wat een plezier.
Esther en Dieuwertje hebben een foto voor ieder kind met tekst erop. Daar was iedereen erg blij mee.
Voor mij een zorg erbij. Wij moeten volgende week alles zelf op de computer  en websitezetten.Gelukkig komt Yolanda maandag en woensdag extra zodat we met z'n drieen zijn.
We krijgen goede uitleg maar ja, hoe zal dat aflopen.

13

Afscheid Dieuwertje en Esther

dag 13
3 oktober 2007
wisselwerking
wisselwerking
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.