Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

EstherIn groepjes van vier kinderen hebben wij ze de opdracht gegeven om van vijf verschillende objecten één ding te maken. Al vrij snel ontdekte de kinderen het piepschuim en het leek wel of ze zich in de winter waanden.Na een half uur met het piepschuim te hebben gespeeld en geexperimenteerd, hebben we de kinderen aan het werk gezet en geholpen met hetgeen wat ze wilden maken.

Objecten die de kinderen hadden gemaakt waren zoal: een taart, een paraplu, verpakkingen etc.

Na het middageten is de andere helft van de groep met tape aan de slag gegaan. Er werden mummies gecreerd. Veel van de mummies heb ik niet meegekregen, omdat ik de andere helft van de leerlingen in het klaslokaal in de gaten moest houden. Marjon (de leerkracht) wilde namelijk ook even een kijkje nemen bij het atelier. Ik vond dit eigenlijk wel prettig, want het lesgeven mis ik wel heel erg als pabostudente.

Het was een productieve dag en er zijn dan ook mooie resultaten te zien.

Marjon

Vandaag mogen de kinderen met de gejutte spullen, beelden en foto's gaan werken.Verder hebben we alle,door onze collega's,meegebrachte buit op de tafels in het atelier uitgestald waar de kinderen uit mogen kiezen.We laten 4 kinderen per keer naar het atelier gaan maar na 2 groepjes blijkt het erg druk te worden en besluiten we de andere helft van de groep na een uur te laten werken.In de klas is het een fijne sfeer maar 7 kinderen, twee moeders blijven een beetje hangen, samen met een jonger broertje en zusje. Die spelen heerlijk en ik laat het lekker gebeuren.Wat maakt het ook uit. Sommige kinderen zijn ongeduldig, die willen naar het atelier.Als ik dan na een uur met de volgende groep naar het atelier ga is de overgang groot.Ik ben de hele tijd in dilemma, waar grijp ik in, waar niet?De jongens beginnen Hamid met tape in te wikkelen. Hij vindt dit wel oke maar de andere kinderen gaan het ook overnemen en worden er heel druk van.Mohamed laat zich intapen maar vindt het uiteindelijk niet zo leuk meer, hij moet plassen en hoe ga je dat nou doen? We knippen hem los. Uiteindelijk komt het tape toch in de werken van de kinderen terecht.Ik probeer Manal aan het werk te krijgen en voor mijn gevoel moet ik tot het uiterste gaan.Zij laat zich door iedereen afleiden en ik wil graag dat ze bij zichzelf blijft.( of moet ik dat niet doen?)Uiteindelijk verrast ook Manal mij met een werkje nadat ik een afspraak gemaakt heb met haar. Als ik dan aan haar vraag of het af is of dat het nog anders moet, wil ze haar "taart"versieren en maakt ze er iets bijzonders van.
Ik ben er moe van, het is erg intensief maar weer bijzonder wat alle kinderen maken.Het wikkelen met tape en touw is voor de meeste kinderen een hele ervaring.We besluiten dan ook na afloop om deze materialen naar de klas mee te nemen zodat de kinderen er verder mee kunnen werkenAbir: het sneeuwt in de prullenbakAli & Abir: wij spelen in de piepsneeuwRey: ik ga een fles cola halen, maar de supermarkt is gesloten. Ik verkoop politiecola in een zak, het kost 18 euro.Shezad, als reactie op een foto van een reinigingsmachine: ik heb thuis ook zoiets maar hij is stuk, want hij doet zo (geluid alsof de accu leeg is), hij maakt windNishat: wit bloed (uitspraak na piepschuim op de handen)Selinay: koninklijke parapluMaral: ik wil een taart maken en hem versieren met draadNa het middageten is de andere helft van de groep met tape aan de slag gegaan. Er werden mummies gecreerd.Mohammed: je kan erop glijden het is een glijbaan (over een geplakte plakband lijn op de grond)

08

Piepschuim & Tape

dag 08
19 september 2007
Wit bloed
Een taart
Piepschuim
Onderzoek naar de holle pijp
Wikkelen
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.