Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Jutten

In de klas hield Marjon een gesprekje over jutten. Wat wilden de kinderen precies vinden? Over het algemeen waren dat onmogelijke dingen zoals auto's, barbie's etc dus hadden we allemaal een camera meegenomen om die gevonden voorwerpen toch vast te leggen.

Terug op school mochten alle kinderen hun spullen uitstallen en er wat over vertellen en andere kinderen kregen de kans er wat over te vragen. Veel gestelde vragen waren: Was het moeilijk? Was het mooi?
"De dingen beginnen een naam te krijgen"
"ïk heb twee reisauto's in huis" "Nee, ik heb er drie"
"Coedjoe liet een appel vallen. Die appel ging wrrrlllp..."
"Druppels. Er vallen druppels van het dak."
"Een kip. Een kip op een gebouw..."

Onze jut-dag was een natte dag. Desondanks was er heel duidelijk te zien dat je de kinderen niets hoeft te vertellen over de kunst van het jutten. Een van de eerste gebaren die ik zag was van Cezat die een dopje van een fles vond. Instinctief veegde ze het schoon en ze toonde het op haar handpalm:
"Kijk wat ik vond", zei ze. Ze stopte het dopje snel in haar
zak....
We hebben in groepjes van vier gewerkt en verspreidden ons op straat. Het jutten zelf was niet zo'n succes, maar de sfeer en communicatie tussen de kinderen en ons was heel goed. Er kwamen nieuwe dingen naar boven bij de kinderen...

"Waar ben ik mee bezig?" "Waar gaat het naartoe?" "En waarom?"

Dieuwertje
Na weken van nadenken wat de ideale jutplek was hebben we besloten het dicht bij huis te zoeken, de stad. Hamid wist een aantal leuke jut-straajes rond het Mercatorplein. met een tram vol zingende kleuters gingen we op weg naar het Mercatorplein.
Helaas waren bijna alle moeders plastic tasjes vergeten mee te geven waardoor Marion even snel bij de Dirk wat tassen moest halen, sluikreclame voor de Dirk :)

We hadden de kinderen in groepjes verdeeld en ieder had een clubje kinderen om op te letten.
In de klas had Marion al een gesprekje gehad over jutten. Wat wilden de kinderen precies vinden? Over het algemeen waren dat onmogelijke dingen zoals auto's, barbie's etc dus hadden we allemaal een camera meegenomen om die gevonden voorwerpen toch vast te leggen.

De kinderen waren lekker op dreef toen het begon te regenen toch nog even verder gelopen en uiteindelijk onder de afdak van een basisschool geschuilt en een broodje en drankje genomen.

Terug op school mochten alle kinderen hun spullen uitstallen en er wat over vertellen en andere kinderen kregen de kans er wat over te mogen vragen: veel gestelde vragen waren: Was het moeilijk? Was het mooi?

Onder de gejutte objecten bevonden zich veel leuke dingetjes: een landkaart van de wereld, een "echte"auto, een vat water voor de auto (motorolie) en vele blikjes.

Hamid
"De dingen beginnen een naam te krijgen"
"ïk heb twee reisauto's in huis" "Nee, ik heb er drie"
"Coedjoe liet een appel vallen. Die appel ging wrrrlllp..."
"Druppels. Er vallen druppels van het dak."
"Een kip. Een kip op een gebouw..."

Onze jut-dag was een natte dag. Desondanks was er heel duidelijk te zien dat
je de kinderen niets hoeft te vertellen over de kunst van het jutten. Een
van de eerste gebaren die ik zag was van Cezat die een dopje van een fles
vond. Instinctief veegde ze het schoon en ze toonde het op haar handpalm:
"Kijk wat ik vond", zei ze.
Ik raakte een beetje in paniek omdat ik een hele tas vol met plastic tassen
op school was vergeten. Marjon was haar tassen ook vergeten. Terwijl de
volwassen iets aan het regelen waren stopte Cezat het dopje snel in haar
zak....
We hebben in groepjes van vier gewerkt en verspreidden ons op straat. Het
jutten zelf was niet zo'n succes, maar de sfeer en communicatie tussen de
kinderen en ons was heel goed. Er kwamen nieuwe dingen naar boven bij de
kinderen...
Na afloop van de dag toen ik zoals altijd met de rest van de teamleden van
gedachten wisselde over de kinderen en hoe ze omgingen met de opdrachten was
ik heel blij om van de leerkracht te horen dat een van de kinderen de dingen
een eigen woord geeft.
Ik twijfel over heel veel dingen en ik heb veel vragen.

"Waar ben ik mee bezig?" "Waar gaat het naartoe?" "En waarom?"
Telkens als ik na afloop van de dag een antwoord vind op een vraag ontstaan
er weer nieuwe vragen. Maar een ding weet ik na vandaag zeker, waar we mee
bezig zijn is een interessant en vruchtbaar experiment.


MarjonMaandag jutten Bah, het regent, moeten we gaan of niet. Om 9.00 uur is het droog en ik hak de knoop maar door, we gaan. Voor de kinderen is de tram altijd feest. Voor ons om in de tram te komen altijd weer spannend. De tramconducteur heeft er wel zin in want we mogen gratis mee als hij hoort dat we naar het Mercatorplein gaan. We moeten wel even wat zingen. Bij het Mercatorplein splitsen we op in kleine groepjes maar al gauw blijkt dat alle tasjes nog aan de stoelen van de kinderen hangen. Ik ga bij Dirk vd Broek snel 16 tassen kopen dus we kunnen op pad. De kinderen laten ons de wereld weer van een andere kant bekijken en ik verwonder me over de racingauto’s van de kermis, de wereldkaart gevonden door Abir. Shezad heeft iets met vogels/kippen . hij ziet ze overal , in ramen, op gebouwen , spelend in het zand. De dode muis moet ook op de foto, “juf , hij beweegt nog”. Eigenlijk beginnen de kinderen net een beetje erin te raken als het echt hard gaat regenen. Na een eet tussendoortje onder het afdak van een school gaan we toch maar naar de tram terug. Onderweg komen we toch nog interessante dingen tegen. Terug in de klas pakken de kinderen de buit uit en schikken het soms al tot een kunstwerk. Ze vertellen over de buit. Na het buitenspelen mogen de kinderen vrij spelen in de klas. Shezad bouwt van lego een prachtig huis waar ik al erg van onder de indruk ben. Bij mijn tweede rondje zie ik een legoblokje met een vogel op de nok van het huis. Bij mij derde ronde heeft hij de kip uit de legodoos gevonden en er boven op gezet. Mijn mond valt nog net niet open en ga op zoek naar het fototoestel. Mijn dag is goed , regen deert mij niet.

Impressies van de kinderen Abir:landkaart gevonden, de kaart van de wereld Mohammed (g):daar kan je een weg op zien Ali:pakt de roos en knikt ja op de vraag of hij het mooi vindt Shezhad:ik maakte een foto van kip een olifant bij de Indiaanse man dat zijn geen duiven, maar vogels Soulaimane:ik heb een spijker gevonden (een schroef) een deur maken Derya:ik heb de dode muis gevonden, er is een foto gemaakt Codjoe:ik heb een autopatroon gevonden (vat voor motorolie) gips voor je arm (appelbescherming) een viezerik (vieze, natte chipsverpakking)

07

Jutten

dag 07
17 september 2007
Hé, een lieveheersbeestje op een tegel!
Voetjes voor het voetbal
Bord met eten van de gejutte spullen
Op zoek naar een mooie schat
Een vliegtuig
Van foto's tijdens het jutten naar een gedetailleerd huisje
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.