Vandaag kijken we eerst naar een nieuwe fotorapportage die Linda heeft gemaakt. Omdat de kinderen de eerste keer druk door elkaar heen roepen wie wat heeft gemaakt en hoe mooi ze dat vinden, kijken we nog een tweede keer. Ivana wijst de kinderen op het standpunt van de fotograaf. Thorsten beweegt de hele presentatie zijn handen heen en weer: Zijn handen hoog en horizontaal voor een bovenaanzicht. Zijn handen vertikaal, recht voor zijn gezicht voor frontaal en zijn vlakke handen laag als de foto van onder af is genomen. Soms draait hij zijn hoofd schuin als er op een aantal staande foto's een liggende volgt.
In het atelier praten we even over de tentoonstelling die we gaan maken voor de rest van de school. Ook laat ik de uitnodiging van Heringa/Van Kalsbeek zien. De kinderen zijn heel geïnteresseerd. Bij de vier kleine foto's op de achterkant roepen ze verbaasd: 'dat hebben wij ook!'
Met de opdracht om hun werk na te tekenen gaan ze op de verschillende plekken aan de gang.
Hanneke
Elma: de kinderen wisten niet dat we gingen afsluiten. Nu hebben wij die beslissing genomen. De kinderen werden heel enthousiast van het zien van de dia's. Sommige kinderen waren erg vluchtig met het tekenen.
Linda: ik merk zelf ook heel erg dat ik weet dat het de laatste week is. Misschien had ik daarom vandaag een beetje een modderig gevoel. Ik vond het goed van Ivana dat ze de kinderen de dia's twee keer liet zien.
Hanneke: sommige kinderen, zoals Matthijs, zijn heel erg precies. Een kleuter tekent wat hij weet, niet wat hij ziet. Benjamin had een probleem met het tekenen van twee ballen. Maar Savannah keek heel goed.
Ivana: knap dat de kinderen bij het zien van een klein detail bij de powerpoint, vaak meteen weten wie of wat het is. De kinderen maakte allerlei associaties bij het zien van de poster. Het doel van de kinderen laten kijken is gelukt. We moeten ons daarop richten en niet op of de tekening op zich is gelukt.
Voor woensdag gaan we de drie computers in het atelier gebruiken om de diashow aan te zetten en de website te laten zien. De kinderen (van Elma?) gaan morgen nog bordjes maken voor in het 'museum'. Elke klas krijgt tien minuten.
Linda