Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Hanneke heeft een grote houte plank meegenomen met daarop een dikke laag piepschuim. De kinderen die vorige keer een werkje bij de witte tafel hadden gemaakt mochten een plekje zoeken voor hun werk op het piepschuim en daar het op vastmaken.

Eenmaal aan het werk zit Eline meteen weer met de behangerslijm te spelen. 'Juf' roept ze, 'ik weet wat ze in de lijm doen. Stukken zand. Want als je het openbreekt voel je allemaal zand'.

Jasper is geconcentreerd bezig met het prikken van sateprikkers in piepschuim. 'Hiermee gaan ze nooit stuk door deze prikkels. Als ze dan tegen een steen botsen'. Het is een raket begrijp ik. Benjamin is aan het einde van de raket ook sateprikkers aan het bevestigen. Waar ben jij aan het maken, vraag ik. 'Het is een marshmellowboom' zegt hij.

Ondertussen blijft Eline meer en meer lijm op haar papier-machéberg van vorige les smeren. 'Linda, Linda, het is een eskimoberg'. Even later hoor ik haar tegen Hanneke en Ivana zeggen dat het een 'plakberg' is.

Myo is in zijn eentje met de kleine spiegel en het scheerschuim bezig. Hij is hardop aan het praten. 'die is zo gegaan en dan is ie weg. Ik glij weg. Hé waar is de spiegel nou?'.

Even later is Myo verder aan het werken met zijn piepschuimen plaat van de vorige les. Vorige keer plakte hij er allemaal papiertape op en was het een huis. Nu prikt hij er allemaal sateprikkers in. Hij heeft duidelijk de andere kinderen geobserveerd. Want nu is zijn plaat ook een raket. 'Dan gaat er een hele grote deur open en dan ssshhhhgggg. Dit laat het licht achter'.

Linda

Reflectie

Bij het witte vlak was het thema 'raketten' vandaag erg populair. Er mist samenhang. Als we gerichter gaan werken zal er meer ontstaan. We besluiten elk kleurvlak een thema te geven. Maar wel naar uitspraken die de kinderen zelf hebben gedaan. Morgen krijgen de kinderen eerst een powerpoint te zien met daar per kleur het gemaakte werk van de afgelopen tijd. Hanneke zal dan de verhalen en uitspraken van de kinderen voorlezen.

Linda

41

zandlijm en prikkels

dag 11
24 september 2007
myo en de spiegel
jasper
myo en zijn raket
eline en het papier-maché
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.