Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Vandaag in de kring de kinderen verschillende voorwerpen (wasknijpers, wasknijpers poppetjevorm, paperclips, punaises, bruine bonen, slakhuismacaroni en verschillende plastic vormen) op een kleedje in hoopjes aangeboden en hier toen meteen een foto van gemaakt. De kinderen vonden dit al erg mooi!!!
Vertelt dat ze met elkaar de voorwerpen "mooi" neer mochten leggen en dat er dan weer een foto gemaakt zou worden.Om de beurt legden de kinderen een stuk of drie v.w. neer. Het ene kind legde een v.w. willekeurig neer. anderen keken wat beter waar ze het neer zouden leggen. Door opmerkingen als "he. je legt het naast een vriendje"of "he, twee dezelfden naast elkaar" gingen kinderen wel gerichter kijken wat ze mooi bij elkaar vonden. Het resultaat vonden ze geweldig. Ondertussen kregen we dit gesprek in de kring over het verschil tussen een punaise en een paperclip : Britt: " Ze kunnen allebei plakken" Jasper: "Dat is niet zo, volgens mij. Die lange kunnen niet zo makkelijk dicht..." Jitte: " De punaises kunnen in de trui gewoon geprikt, maar bij een paperclip moet je eerst hem los halen en dan hem er een stukje doorheen doen." Matthijs: "Die is zilver en die is goud. Goud en zilver lijken op elkaar!" Jitte: "Ik weet nog een ding, weet ik...De punaise kun je gewoon ergens inprikken, maar de paperclip niet". Merel over de paperclip:"Die kan je gewoon aan de waslijn hangen.....met kleren eraan"

Onder het vrij werken mochten ze ook het werk composities maken kiezen en telkens waren er één of twee kinderen hiermee aan de slag. Wat waren ze trots op de foto van hun werk. Zonder probleem ruimden ze het daarna weer op zodat een volgend kind aan de slag kon. Ze werken tot nu toe allemaal in het platte vlak.De figuren krijgen geregeld een naam als reuzenrad, dino, waterster, ...

Ivana

Reflectie

Deze variatie van composities maken sloeg erg aan en ik hoop dat ze het idee ook weer mee nemen naar het atelier.

25

composities

dag 07
13 september 2007
Eerst een compositie met de groep
composities
bezig
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.