Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

'Leg alles wat rood is op de lichtbak'.
In de verzameldoosjes van de kinderen en in alle bakjes in het atelier worden heel veel rode dingen gevonden. Van blikjes en snoepzakjes met een rode letters tot grote vellen doorzichtig rood papier. Van bollen rode wol tot kleine stukjes rood plastic. Alles belandt in een grote hoop op de lichtbak.

Zeven kinderen krijgen de opdracht om de rode dingen 'mooi' neer te leggen. Dat is moeilijk met zoveel kinderen op een klein oppervlak. Eerst halen we de berg rode dingen er maar eens af, om ze dan één voor één terug te leggen. Ook dit werkt niet echt; ieder kind werkt alleen en veegt de spullen van een ander opzij.
Ik introduceer doorzichtig papier en rode stiften. Hier gaan de kinderen gewoon mee tekenen zoals ze altijd tekenen. Ilse is erg geïnteresseerd in een ketting met rode plastic kralen. Ze doet hem om bij zichzelf en bij andere kinderen, legt hem op verschillende plekken neer en gebruikt hem uiteindelijk in haar tekeningen op de lichtbak.
Thorsten begint naast de lichtbak letters te schrijven. Ray is lang bezig om een hengel te maken. Hij draait een rood draadje rond een rietje.

Reflectie

Ik had een modderig gevoel na deze ochtend. Bij het nabespreken bleek iedereen daar wel een beetje last van te hebben. Maar toch waren er ook mooie dingen gebeurd.
De stappen die de kinderen zijn klein en altijd weer anders dan je van te voren bedenkt.

We hebben gepraat over waar we tot nu toe mee bezig zijn geweest en waar we naar toe willen. Verandering van materiaal werd genoemd en daar aan voorafgaand de eigenschappen van een bepaald materiaal of ding. Dit is een mooie focus om op door te gaan. We willen maandag het atelier zo voorbereiden dat de kinderen ook gelegenheid krijgen om te experimenteren met materiaal dat verandert. (b.v. crêpepapier dat afgeeft als je het nat maakt en gekleurde lijm die je ergens op kunt smeren)
De kinderen vonden het heel leuk om allemaal spulletjes in eenzelfde kleur te zoeken. Dit is ook een soort richten van de aandacht op een eigenschap van materiaal. Daarom hebben we de dingen die de kinderen maakten laten liggen en willen we hier maandag mee verder gaan.

Het maken van een compositie is een abstracte en moeilijke opdracht voor de kinderen; ze lijken niet goed te weten wat er van ze gevraagd wordt, terwijl ze toch zelf regelmatig bezig zijn met het rangschikken van spulletjes. We hebben een aantal foto's van composities in een bepaalde kleur afgedrukt om aan de kinderen te laten zien. En Ivana is de komende dagen in de klas bezig met 1 of 2 kinderen om composities te maken met meegenomen spulletjes.
Ook de plek waar je iets neerlegt kan iets er anders uit laten zien dus veranderen.
hanneke

24

rood

dag 06
12 september 2007
kijk, dit is rood en dit is rood!
tekenen op de lichtbak
composities met rood
de hengel van ray
hoort dit ook bij rood?
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.