Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Voor deze ochtend hadden we besloten kleurhoeken te maken. Bij het raam was de naturel-tot-bruin-hoek. Op het grote vel op de grond was de blauwe hoek. De lichtbak was de rode hoek en de tafel met de spiegels was de witte hoek.

Rond negen uur komen de kinderen binnen. Ze zien meteen dat we de tekening hebben opgehangen.
Ze gaan in een kring op de grond zitten rond het blauwe vlak. Hier hebben we werk van maandag neergelegd dat ze zelf hebben gemaakt. Ivana leidt het kringgesprek en laat de kinderen zelf vertellen wat ze hebben gemaakt.
Jitte: 'het is een kasteel geworden. We gingen eerst kleine stukjes piepschuim maken...ze waren al in dat figuur'.
Eline: 'het is een raket. Als je aan die bamboestok vast houdt dan komt aan de panty vuur.'
Melanie:'die losse stukjes zijn mensen. Het is boot'.

Rond half tien vertelt Hanneke wat we vandaag gaan doen. Ze vertelt over de kleurhoeken en dat straks iedereen uit hun doosje spulletjes mag pakken en in de juiste hoek mag leggen. De kinderen rennen enthousiast heen en weer. Als er genoeg ligt worden de kinderen verdeeld over de verschillende hoeken. Ik zit bij de naturel-tot-bruin-hoek.

Ik laat de kinderen rond de tafel zitten en vraag ze een voor een of ze iets van tafel willen pakken wat ze mooi vinden. Bijna iedereen pakt gewoon wat voor hun neus ligt. Ik probeer dmv vragen iets meer uit ze te krijgen, maar dat wil nog niet echt lukken.
Ik vertel dat we alles van tafel gaan halen en in twee stapels gaan verdelen. De stapel 'natuur' en de stapel 'geen natuur'.
Als ze klaar zijn ga ik de stapels bespreken. Zo ligt er een aardappel bij 'geen natuur'. Ik vraag waarom het geen natuur is. 'omdat aardappelen aan de boom groeien' zegt Damian.
'Ja' zegt Rowan, 'soms is het wel natuur en soms niet. Als je een kastanje in de speeltuin vindt is het geen natuur. Maar als iemand hem in het bos heeft gevonden en daarna in de speeltuin heeft verloren dan weer wel'.
Benjamin vindt een steen geen natuur omdat het in de grond is gevonden.

Ik vertel dat ze nu iets mogen bouwen van alle spullen. De jongens beginnen meteen. Maar hebben moeite met het verbinden van materialen. Britt begint heel geconcentreerd spullen aan elkaar te maken. Ze gebruikt de elastiekjes die op tafel liggen. Savannah mag haar helpen. Merel en Sema zijn vooral aan het spelen. Ze genieten van het knippen op zich op het leegknijpen van de lijmfles. 'kijk eend' gilt Sema uit van plezier terwijl ze op haar lijmplas wijst.

Benjamin, Rowan en Damian maken wel steeds dingen, maar die halen ze dan weer uit elkaar. Britt en Savannah werken rustig door. Als de ochtend voorbij is moet juf Ivana komen kijken wat ze gemaakt hebben.

Linda

Reflectie

Hanneke had een modderig gevoel over de ochtend. Ik zelf vond het wel een rustige ochtend. Maar dat had vooral te maken met het feit dat ik niet de hele tijd het lokaal rond aan het rennen was, maar op één plek was.
Elma vertelt dat de ochtend misschien niet voor ons geslaagd was, maar dat de kinderen het wel leuk vonden. Ivana beaamt dat en zegt dat de kinderen gewoon veel kleine stapjes nemen. Ze doen gewoon niet wat wij willen. Maar is dat erg?
Ivana mist nog de verdieping. En denkt dat het nieuwe er nu af is voor de kinderen en dat daarop gelet moet worden. Met meer verbindingsmaterialen zou het beter gaan.

We besluiten de kleurhoeken voort te zetten. Maar meer verbindingsmaterialen te bieden (ook op kleur) en ze vrij te laten bewegen. De kinderen gaan maandag eerst gymen, zodat Hanneke en ik de vernaderingen kunnen doorvoeren.


linda

22

kleur naturel

dag 06
12 september 2007
de tekening hangt
het werk bespreken
van naturel tot bruin
bouwen
gemaakt werk
eend van Sema
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.