Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Eerst eens met de kinderen een aantal werken van maandag bekeken. De kinderen van wie de werkjes zijn vertellen hier graag over. Merel H. zegt over het grote kunstwerk van de hele groep dat het verkeerd is opgehangen (Hanneke heeft het aan de muur gehangen), want haar poppetje hangt verkeerd. Julia zegt dat hij wel goed hangt, want haar tekening is rechtop... Julia kan ook heel goed uitleggen hoe het komt dat haar versierde stokje er bijna net zo uit ziet als dat van Sema: "omdat we hetzelfde hebben gebruikt!" Op de vraag of ze afspraken hebben gemaakt, zegt ze: "Nee, Sema wilde er ook één maken en toen had ik er ééntje gemaakt, ik had dat stuk gemaakt en zei had die dingetjes gemaakt met zo'n ding en dat en ik heb die elastiekjes eraan gemaakt die groot is en klein, want ze wist niet hoe ze het eraan moest doen!"
Hierna krijgen de kinderen de opdracht om een kleur uit te kiezen (rood/blauw/wit of neutraal) en voorwerpen uit hun eigen kistje en/of uit het lokaal op een aangewezen plek neer te leggen. Rood wordt op de lichtbak neergelegd, wit op een spiegel, neutraal op een houten pallet en blauw weer op een heel groot wit papier op de grond. Het zoeken en neerleggen vinden de kinderen heel leuk. Sanne wil eigenlijk alles in haar eigen kistje houden, maar uiteindelijk mag er een stuk hout en een gouden plat bierblikje bij de neutrale kleuren. Als wij denken dat er genoeg verzameld is, krijgen de kinderen de opdracht om de materialen "mooi" neer te leggen. Melanie snapt de opdracht en begint blauwe theezakjes/ parasolletjes etc. te schikken op een hoekje van het grote vel. Anne maakt een vierkant van allemaal dezelfde theezakjes, maar als ze later ook blauwe tekenmaterialen krijgt, trekt ze nog wel een vierkant om de zakjes, maar daarna worden ze weggeveegd, zodat ze plek heeft om te tekenen. Uiteindelijk komt er een poppetje in van een theezakje met plakband en potloodlijnen.
Matthijs en Merel H. proberen samen wat neer te leggen, maar dat is nog best lastig...!

Ivana

Reflectie

In eerste instantie hadden we niet zo'n goed gevoel over deze ochtend. De kinderen vonden de opdracht duidelijk niet zo boeiend en hoewel iedereen lief en gezellig bezig was, misten wij de echte drive van afgelopen maandag. Tijdens de evaluatie zagen we met elkaar langzamerhand weer de goede dingen die ook gebeurd waren en beseften dat de kinderen veel kleinere stapjes maken dan wij! Wij willen dat ze in een ochtend even een mooie compositie maken en dat was echt te moeilijk. Afgesproken dat we hoeken maken waar het werk van vandaag blijft liggen, zodat ze er, als ze dat willen, mee verder kunnen. Hanneke neemt ook een fietswiel mee die opgehangen wordt en waar ze mee aan de slag kunnen, Verder afgesproken dat er weer meer ruimte komt voor het "doen" tafels met scheerzeep/ klei, etc. De foto's vielen mee...eigenlijk toch wel mooi.... Met z'n allen weer veel vertrouwen in volgende week! Een term die we in ons achterhoofd houden als we met de kinderen in het atelier werken, is "verandering"

21

kleuren

dag 06
12 september 2007
blauw
dit maakten we de vorige keer
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.