Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Atelier verkennen

Er wordt aan de kinderen verteld dat ze in het atelier hun doosje mogen pakken en dat ze daarmee mogen spelen.

Isis en Jitte zijn in de drukte geconcentreerd aan het spelen met de inhoud van hun doosje.
Isis probeert alle dingen aan elkaar te klemmen. 'Het lijkt net een boot. Ik ga dingen aan elkaar maken. Hier moet je over heen springen en dan hier over heen' verteld ze.
Jitte heeft veel stukken hout en een stuk plastic buis in haar doosje liggen. 'Ik ga een mooi soort torentje mak. Of een vogelnest. Het is een mollenhol en als ik dan een nepmolletje krijg kan ik hem er doorheen laten lopen.' Ze legt twee planken op elkaar en zegt 'Dit is een mol. Kijk een lange snuit. De ondergang is voor een mol en de bovengang voor een boot'.
(L)

Reflectie

Ik vond het vanochtend erg druk, maar het was geen chaos. Er is wel een groot verschil tussen de kinderen qua concentratie. Het ene kind loopt van het ene ding naar het andere en een ander kind staat drie uur voor zich uit te dromen. Ik heb gemerkt dat als je de tijd neemt om bij een kind te gaan zitten dat niet weet wat hij/zij moet doen en open vraagt stelt over waarmee ze bezig zijn, dat ze dan al heel snel aan de slag gaan.
De spiegel was erg populair en ik denk dat we hier nog wel veel meer kunnen doen. Klei was ook erg populair.

Zelf miste ik nog een echt atelier gevoel. Door het vele spelen met de lappen (vooral verkleden) vond ik het meer een speelplaats. De sfeer was nog te druk. Hanneke vind het nog erg veel kinderen. maar Ivana denkt dat als je een tweedeling maakt en de twee groepen elk anderhalf uur laat werken dat dan hun concentratie niet optimaal is. De piek komt meestal na anderhalf uur.
Voor volgende week maandag besluiten we de lappen weg te halen om te kijken of ze dan meer met materiaal gaan spelen waar ze ook iets mee kunnen maken. Ivana gaat in de kring uitleggen dat de speelhoek alleen is voor als de kinderen even willen pauzeren van het werken in het atelier. De kinderen gaan ook vanaf maandag een schort dragen. Bovendien moeten de doosjes op de grond blijven staan. Ze wel gewoon hun verzameling op tafel leggen (of de grond) om mee te spelen/werken.

Linda van den Berg

14

atelier verkennen

dag 04
5 september 2007
Isis en haar boot
kinderen rond de spiegel
Jitte en haar mol in de mollengang
Mila gluurt in de lichtbak
een verbrand worstje en kiwiworstjes
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.