Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Hanneke heeft een video van Pippi Langkous meegenomen. Ze laat een fragment aan de kinderen zien waarin Pippi het spel 'dingen zoeken' speelt. Pippi verteld aan haar vriendjes dat ze alles wat ze op de grond vinden mogen meenemen. Pippi vind een veroeste vuilnisbak en noemt het een koektrommel en zet m op haar hoofd.
Na het bekijken van het fragment gaan we in de kring zitten en vraagt Hanneke aan de kinderen wat ze gezien hebben. Ook vraagt ze wat Pippi vond en of ze zelf wel eens dingen hebben gevonden. Een kind antwoord dat hij op vakantie een schorpioen had gevonden. Na het kringgesprek verteld Ivana dat we nu in groepjes gaan wandelen om dingen te zoeken. Ze legt uit dat je alleen dingen mag meenemen die op de grond liggen.

Met mijn groepje maak in een wandeling door school. In mijn groepje zitten Merel, Joris, Semna, Mila, Jengo, Myo en Petros.
We gaan eerst op het binnenplein even zitten. Ik noteer hun namen en vertel dat we gaan kijken wat we in school kunnen vinden.
Dan gaan we rondkijken. Maar de vloer is erg schoon. Er worden wat kleine pluisjes gevonden. Een kind probeert witte verfspetters los te pulken. Ik vraag hem wat dat is. 'Kauwgom' zegt hij. 'Oh nee, kauwgom smelt niet' zegt hij dan vlug. 'het komt van die muur'. 'Verf' roept Mila hard.

Dan betreden we het materiaalhok. De vloer ligt bezaaid met wollen draadjes en stukjes papier. De meesten beginnen grettig te verzamelen, enkelen vragen onzeker of 'dit ook goed is'. Merel vind het eng in het hok en wil naar buiten.

We gaan met z'n allen terug naar het atelier. Op een groot vel leggen we alles neer wat we gevonden hebben. Ik vraag wat ze het mooist vinden van wat ze gevonden hebben. Joris vindt zijn groene driehoek (papier) het mooist. Ik vraag waarom. 'Omdat het een dak van een kasteel is'. Nadat iedereen verteld heeft gaan we buitenspelen.

Linda

Reflectie

Ik vond het erg belangrijk deze ochtend om te zien hoe de kinderen te werk gaan. Ze gaan helemaal op in de opdracht. Al is er wel veel verschil in de duur van de spanningsboog.

Nadat elk teamlid haar verhaal had gedaan hebben we besproken hoe we woensdag verder gaan. Hanneke vindt de groep erg groot en zou de groep liever splitsen. Ze is bang dat je anders veel mist. Ik denk ook dat de grote kinderen misschien te druk zijn voor de kleintjes. Ivana wil eerst eens kijken hoe het met de hele groep in het atelier gaat. Dus we gaan woesndag in het atelier met alle kinderen (29) aan de slag. En daarna beslissen we of dit werkt of niet.

Linda

11

wandeling Linda

dag 03
3 september 2007
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.