Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Er wordt gekeken naar al de materialen in het atelier.
Dan zien ze de kaugom.
K. roept snoep!!!
N Wat zou je hiervan kunnen maken?
R kauwen
R en K, F willen het proberen
Ze steken het in hun mond en gaan kauwen.
(J. steekt ook de kaugum in de mond, maar heeft het na een tijdje ingeslikt..)

Ondertussen wordt er papier gepakt en verf.
N Hoe kunnen wij het spoor van de slakken laten zien?
K Met je schoenen
R Kelsey ik zie die van mij

(Ondertussen pakt Raymondo zijn kaugom uit zijn mond en zegt:
R He hersens
Ik heb hersens in het hoofd gemaakt!
Nynke pakt de kaugom en legt hem in een doosje.
Fiona en Kelsey willen nog wat langer kauwen.

We gaan naar buiten om de schoenen vies te maken

We komen terug binnen, de kinderen beginnen te stampen op het papier.
Wat zie je?
R sporen

(Ondertussen roept Fiona: Ik heb een touw gemaakt!
Zij haalt de kaugom uit haar mond en geeft die aan Nynke, Nynke legt hem naast de hersenen.
Nu wil Kelsey haar kaugom ook in het doosje leggen en ze vertelt dat het een haar is)

Hoe kunnen we het meer laten zien?
R Met een kurk!

Ondertussen wordt een laken gepakt en de verf.
Er wordt groen en blauw gevraagd en gepakt.

De kinderen beginnen met de kurk in de verf
Ze stempelen, glijden over het verf.

R he deze (hij pakt een tempexbol)

R Je kan het zo doen (hij glijdt met het bolletje over het laken)

K Ik doe het zo (Kelsey doet de verf met haar hand op het bolletje)

R kijk het doet zo (hij rolt nu de kurk, die vol met de verf zit over het laken)

Doordat R en K een bol hebben gepakt, pakt F ook een bol.

R Ik ga nog iets pakken (hij pakt een elastiekje, maar legt deze weer terug)
Daarna pakt hij een filterrol en begint hier verf op te smeren.

Ondertussen is Fiona de bollen die ze heeft met verf aan het besmeren, ook heeft ze een waterbakje gepakt waar ze een kleine bol in heeft gelegd. De grote bol plaatst ze naast de kleine bol (in waterbakje) daarnaast legt ze een koffielepeltje die ook met verf is beschilderd. Later zegt ze Kijk wat ik gemaakt heb! (en laat het stilleven zien)

K Ik heb een kleine baL
Zij Heeft ondertussen ook een tandenborstel gepakt en een kwast, hiermee wordt over het laken gegaan.

De handen worden steeds viezer en R. wrijft de verf over zijn handen. K. smeert ook haar handen met groen en blauw en smeert het constant in 1 richting over het laken. Vervolgens drukt zij haar handen op het laken en herhaalt dit constant op een plek. Dan loopt ze weer terug naar de streep en smeert weer verf aan haar handen en smeert het wederom in 1 richting.

R Oh je Oh ja
R Dit is pas leuk
R Hier kun je alles! (Nadat hij een elastiekje heeft gepakt, teruggelegd, een bolletje heeft beschilderd met zijn handen, zijn handen vol met verf heeft en de handen heen en weer wrijft en besluit een filter, die hij later door de verf haalt en over het laken bestrijkt)

(N)

Reflectie

Het was een nogal onrustig begin. Een leerling die zijn ritalin niet had gehad die ochtend was enorm druk. Ook hebben de kinderen de ballonen uitgeprobeerd, dit was voor een andere leerling (autistisch) erg eng en hij liep constant angstig rond met zijn vingers in zijn oren. Uiteindelijk heb ik besloten de ballonen te laten liggen om deze leerling wat rust te geven.

Wat erg goed werkt is het volgende:
In de middag print ik een aantal foto's uit die hang ik op in de 'expostite' ruimte en de kinderen zien dit dan de volgende dag.
De geprinte foto's zijn voor mij een goed beginpunt om het proces te continueren, de volgende dag of de week erna.
De kinderen zien wat ze gedaan hebben en herkennen henzelf en hun werk snel. Het is een mooie uitgangspunt op weg naar verder.

Er heerste een soort rebellie in de ruimte, wat ik wel prettig vond.

(N)

05

algemeenverslg

dag 05
4 september 2007
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.