Kringgesprek 9:00–10:00
Aanwezig: de kinderen en Maaike, Nynke, Jolande, Maria
Wat heb je allemaal meegenomen.
We gaan de kring rond wat alle kinderen hebben meegenomen aan verzamelingen. We spitsen ons op het bewegen van de verzamelingen.
Er zijn auto’s, dinosaurus, bellenblaas, wieltjes, balletjes, kaarsenstandaard met bewegende ‘diamanten’, pokomonkaarten, touwtje, slakken, elastiekjes, veren, hazelnootjes etc.
Terence heeft in een plastic bak ongeveer 10 slakken met een hoop groen gedaan.
We halen er 2 slakken eruit en leggen ze op het wit papier.
We vragen: Bewegen de slakken?
De kinderen kijken aandachtig naar de slakken, die zich heel langzaam vooruit bewegen,
op het witte papier en zien een wit slijmerig spoor op het papier tevoorschijn komen.
(Aan het einde van de ochtend doet Raymondo de slak na op een wit papier).
Hij wil lopen.
N Hoe doet hij dat
Hij ademt
Hij is heel sloom
M Hoe beweegt de slak?
Hij wiebelt!
Er wordt uitgebreid gesproken over het spoor wat de slak achtergelaten heeft.
N Kan dit ook bij mensen?
Kubra Ja met stappen.