Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Kringgesprek 9:00–10:00

Aanwezig: de kinderen en Maaike, Nynke, Jolande, Maria

Wat heb je allemaal meegenomen.
We gaan de kring rond wat alle kinderen hebben meegenomen aan verzamelingen. We spitsen ons op het bewegen van de verzamelingen.
Er zijn auto’s, dinosaurus, bellenblaas, wieltjes, balletjes, kaarsenstandaard met bewegende ‘diamanten’, pokomonkaarten, touwtje, slakken, elastiekjes, veren, hazelnootjes etc.

Terence heeft in een plastic bak ongeveer 10 slakken met een hoop groen gedaan.
We halen er 2 slakken eruit en leggen ze op het wit papier.
We vragen: Bewegen de slakken?
De kinderen kijken aandachtig naar de slakken, die zich heel langzaam vooruit bewegen,
op het witte papier en zien een wit slijmerig spoor op het papier tevoorschijn komen.
(Aan het einde van de ochtend doet Raymondo de slak na op een wit papier).
Hij wil lopen.
N Hoe doet hij dat
Hij ademt
Hij is heel sloom
M Hoe beweegt de slak?
Hij wiebelt!

Er wordt uitgebreid gesproken over het spoor wat de slak achtergelaten heeft.
N Kan dit ook bij mensen?
Kubra Ja met stappen.

04

Wat kan bewegen?

dag 04
3 september 2007
Nynke
Twee dopjes kunnen springen
Kun je wel vier dopjes laten bewegen?
De bal laten bewegen
Kunnen jullie beweging laten zien?
wat beweegt?
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.