Kan je een geluid bedenken voor de viool, en het opschrijven, zodat Petra en Nicoline het kunnen spelen? Met deze vraag ging een groep kinderen aan de slag.
De kinderen willen meteen aan de slag. Petra heeft een lang papier neergelegd, waar nog niets op staat. Ze vraagt om stilte, en loopt dan, met haar viool in de aanslag, langs het papier. Alleen op een plekje waar het papier een scheurtje heeft maakt ze een klein geluidje.
Nu vraagt ze de kinderen om het papier te vullen met geluiden voor de viool. Aanvankelijk willen de kinderen vooral de viool tekenen. Of ze schrijven woorden of muzieknoten op. Later zijn er ook kinderen die met grafische symbolen dingen proberen op te schrijven.
Milo heeft het over de dikke en de dunne; later begrijpt Petra dat ze dat geleerd hebben bij de viooltjesles, en dat hij de hoogste en de laagste snaar bedoelt. De meisjes zijn heel serieus en hebben ook echt een bedoeling met wat ze opschrijven. De jongens zijn meer lekker aan het tekenen, tekenen veel dino’s en andere beesten, en vinden alle muziek die daar bij hoort wel prima.
Serra heeft twee stippen en een streep getekend.
Petra: Hoe moet ik dat spelen?
Serra: Dat weet ik nog niet.
Een tijd later komt ze naar Petra toe.
Serra: Nu weet ik het. Je moet twee keer de dunne snaar tokkelen, en 1 x de dikste snaar strijken, heel zacht.