Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

De kinderen hebben allemaal iets van thuis meegenomen dat geluid maakt. Veel kinderen hebben een echt muziekinstrument, maar sommigen ook een gewoon gebruiksvoorwerp. Alle dingen komen 1 voor 1 in de kring.

Rens heeft een hele mooie houten buis met dingetjes erin. Hoe heet het? Dat weet hij niet. Pepijn denkt: "een regenton".
Rens laat horen hoe het klinkt als je de buis beweegt.
Luuk: "het lijkt wel op water!" Sainson: "het leek heel erg op regen"
Petra: "Rens, kan jij het hard laten regenen?" Rens zet zijn buis in een keer op zijn kop. De kinderen applaudiseren.
Petra: "Rens, kan jij het ook heel zachtjes laten regenen?"
Rens beweegt zijn buis nu heel langzaam, je hoort nu heel zachte geluidjes.
De kinderen vinden ‘regenton' een goede naam.

Er zijn hele echte instrumenten, zoals blokfluiten en zelfs een elektrische gitaar.  Maar ook gewone voorwerpen die geluid maken. Zoals Lars, met een haarborstel en een plastic dekseltje. Hij kan er veel verschillende geluiden mee maken, en de andere kinderen komen met nog meer suggesties.

Rayan kan op zijn grote trom de 'compositie' van Wouter ('tik tik tik boem') spelen: drie zachte klappen en 1 harde. Pepijn heeft nog een beter idee: drie tikken op de zijkant, eentje bovenop. Martin gaat het dirigeren, hij geeft de tikken met zijn vingers aan en de BOEM met zijn hoofd. Rens laat uit eigen beweging zien dat zijn 'regenton' ook 'tik tik tik BOEM kan doen. En Wouter stelt dan weer voor dat Rens 'tik tik tik' doet, en Rayan 'BOEM'.
Zonder het te beseffen zijn de kinderen volop aan het instrumenteren geslagen!

Maybritt blaast op haar mondharmonica. Korte stootjes.
Milo: "Je moet het heen en weer doen! En blazen."
Maybrit:"Ik kan ook een heel leuk geluidje" Ze blaast in en uit op de mondharmonica. De kinderen lachen: " het lijkt op een toeter!" Pepijn: "Blazen en....inblazen".

Lucas heeft een panfluit. "Waar doet dat geluid aan denken?" Sam: "Aan de wind!"
Sam heeft zelf een schuiffluit. "Wat gebeurt er dan met het geluid, als je aan de schuif trekt?" "Dan wordt het zachter."

Wesley heeft een samba-ei. Sam heeft sambaballen. Klinken ze hetzelfde?
"Nee" vindt Luuk, "omdat die van Wesley wat lichter is, en die van Sam lijken wel wat groter."
Lucas: "Die van Sam klinken harder dan die van Wesley"
Wat zou er inzitten? "Bolletjes" En in die van Sam? "Grotere bolletjes"

Reflectie

Ongemerkt slaan de kinderen zelf aan het componeren (Wouter), dirigeren (Martin) en instrumenteren (Pepijn). Ze doen voorstellen over hoe er gespeeld moet worden, en wie het moet doen en aangeven.
Prachtig dat Rens zelf op het idee komt dat zijn instrument ook tik tik tik BOEM kan doen.

20

Dag 5 - In de grote groep

dag 05
10 maart 2009
Zelfbedachte geluiden, van Britt, Lars en Naomi.
Rens laat zijn 'regenton' zien en horen.
Rayan en Pepijn spelen de 'compositie' van Wouter.
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.