In het speellokaal liggen de spullen uit het bos (dag 2) klaar: katapult-tak, takken, steentjes, bladeren schors.)
Inki vertelt dat we de geluiden gaan onderzoeken van de spullen die we vorige week gezocht hebben in het bos. Wat is een onderzoek?
Sainson: Zoals bij de dokter, dat hij alles onderzoekt als je ziek bent.
ONDERZOEK SESSIE:
De kinderen zoeken nu een plek aan de grote tak en beginnen met houtjes er op te slaan en te wrijven. Iedereen is aan het zoeken en ontdekken er wordt ook veel gepraat, sommigen zijn met zachte geluiden bezig, die kan je niet meer horen.
Hoe kunnen we het oplossen dat je de zachte geluiden ook hoort?
Kind: Gewoon heel hard doen
Inki: Ja maar dan is het niet meer zacht.
Kind: Om de beurt
Inki: ja, dat is een idee, maar soms is het ook leuk dat je tegelijk gaat
Andere kinderen: Ja Maybritt en Sam willen iets laten horen wat bij elkaar pastte.
Allebei hebben ze een stok en slaan om beurten. Het is subtiel, maar er is toch duidelijk een verschil.
Inki: Hoe zou je dat kunnen omschrijven hoe die geluiden klinken?
Maybritt: Tik en tok (tik is het hogere geluid en tok de lagere)
We gaan verder met het zoeken van geluiden. Er ontstaan spontaan allerlei koppels. We laten het om de beurt aan elkaar horen op de speelvloer. Daarna worden er ook combinaties van geluiden gemaakt.
Wesley geeft een ritme aan: tok, tok
En Sainson volgt hem precies in de maat met het wrijven over 2 steentjes.