Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

We werken vandaag met de 'houtgroep' buiten op de patio. Hier hebben we alle ruimte om heel hard te werken.

Calvin, Sydney, Conner, Jens en Javier gaan vandaag verder met het zagen van takken voor hun knikkerbaan en knikkerpotjes.
Ze vinden het zagen erg leuk om te doen en het idee van de knikkerbaan en knikkerpotjes wordt in de verhalen niet losgelaten. Die gaan er zeker komen. Maar daarvoor moeten eerst heel veel stukken hout gezaagd worden.

De jongens werken met elkaar samen om de takken door te zagen. De ene staat met zijn voeten op de tak, terwijl de ander zaagt. Als de tak een stukje ingezaagd is slaan de jongens met de tak tegen de grond, tegen de muur of tegen de metalen railing om de tak door te laten breken.

Marieke

Sydney: Cal [Calvin] dit... dan leg je 'm hierop
[Sydney pakt een plankje en legt die op de tegelvloer, waarna hij de tak er bovenop legt.]
Sydney: Jens, ik denk dat we genoeg takken hebben om een knikkerpotje te maken.

Eerst wordt er gezegd dat ze er al 100 hebben, 104, 110, daarna zeggen ze dat ze er nog 4 moeten. Ondertussen wordt er druk doorgezaagd.
...
Javier staat op een balkje van Calvin, zodat hij het balkje kan doorzagen.
Calvin: Er af [draait het balkje een slag om] en er weer op.

Dit herhaalt zich een paar keer.

Javier: Nog 1 kant.
Calvin: Nee, je moet er wel op blijven staan.... ja eraf,.... en er weer op.
Javier: Ik denk dat je 'm nu wel kan slaan.

Calvin slaat met het blakje op de tegelvloer en het breekt in twee stukken.
Javier: Oké we hebben twee kleine stukjes.
Calvin: Die moet hier in.

De blokjes gaan in de houtenkratjes waar de jongens alle afgezaagde takken en blokjes in verzamelen.

40

Zagen

dag 11
31 maart 2009
Elkaar helpen bij het zagen.
Staan op een blokje, zodat het niet wegschuift tijdens het zagen.
De boomstam is bijna doorgezaagd.
Takken in stukken slaan.
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.