Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Vandaag gaan we weer met een groepje aan de slag met 'elektriciteit'.
De kinderen, Julie, Kay, Calvin, Sydney, Tim en Reza waren zeer vereerd met hun uitnodiging. Ook waren zij wel nieuwsgierig naar de elastiek-draaimachine!!!

Je kon zien dat de kinderen nog weinig met deze materialen hebben gewerkt. Zij waren echt bezig de materialen aan het verkennen. Wat kan je er allemaal mee.
Tijdens het werken heb ik vooral op gelet of er samen werd gewerkt. Hoe werden dingen opgelost. Ze waren in het begin helemaal niet bezig met het maken van 'íets'. Er was ook weinig onderling contact met de kinderen. Ze deden hun eigen ding.

Om kwart over elf vertelde ik dat we nog een kwartier de tijd hadden toen wilden ze opeens de dingen met elkaar gaan verbinden.
Tim vraagt aan Kay of ze het aan elkaar zullen maken. Kay zit er verslagen bij. Hij wil een draadje aan zijn telefoon maar hij weet niet hoe? Hij reageert dus niet op de vraag van Tim. Kay besluit het draadje toch maar niet aan zijn telefoon te doen. Waarop Tim maar weer een poging waagt. Ditmaal met succes. Ze gaan samen werken. Tim laat zien dat je een draadje vast kunt maken met tape. Heel simpel, zie je dat Kay? Hij legt de telefoon van Kay op zijn werk. Kay vindt het niet zo'n goed idee. Hij moet wel  omhoog kunnen. Calvin en Sydney vinden dit een goed plan en vragen of zij ook mee mogen doen. Tim heeft besloten dat het een telefooncentrale is. Nou dan maken we er wel wat anders van.
Calvin en Sydney komen er nu ook bij. Ze voelen de tijdsdruk dus wordt het geheel maar met tape aan elkaar gemaakt ipv met draden (wat ze liever hadden gewild).
Kay zegt: 'Ja in het begin is het heel moeilijk maar nu we er mee gewerkt hebben wordt het vanzelf makkelijker.'

Maaike

Bij het bekijken van de machine die de vorige dag gemaakt is:

Juf: misschien kunnen jullie er wel wat aan vast maken?
kinderen: Nee dat is niet leuk.
Reza: O jee mogen we dit stuk maken?
Calvin: We doen het gewoon.
Tim: Ja want waarom noemen ze het een draaimachine. Ze weten niet hoe het werkt.

Juf: Maar op de uitnodiging staat dat jullie heel voorzichtig moeten doen....
kinderen: Pech!
Binnen 10 seconde was de elastiek-draaimachine gesloopt!

Een kort verslagje over Reza's werkochtend.
Reza: Wij maken een robot, een elektrische robot. Jij werkt toch met mij Julie?

Reza: Ik ben met stroom bezig want dit wordt een robot. Dan moet ik met stroom een magneet maken voor de afstandsbediening. Dan kan hij lopen als ik op de knop druk.

He hij doet het. Ik hoorde het zzzz... toch Julie? Juf, hij doet het!
(waarop Julie antwoord: Ja hoor!?)
Uiteindelijk is de robot met afstandsbediening af. De robot wordt op de grond gezet en Julie en Reza gaan iets verder op staan.
Reza: O welke knop is nu voor start, pauze. Dat hebben we nog niet gezegd.
Julie kijkt ongelovig naar Reza.
Julie: Hij gaat het echt niet doen hoor.

Juf: Misschien kunnen jullie er een draadje aan doen. Als jij dan start indrukt Reza, dan trekt Julie.
Dat lijkt ze een goed idee.

24

Elektriciteit

dag 07
17 maart 2009
Het verkennen van het materiaal.
Kay met zijn telefoon.
Reza en Julie met hun robot.
Van elastiek-draaimachine tot ......??????
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.