Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

De bak met onderdelen van oude apparaten hebben we vandaag aangevuld met nieuw materiaal. Als de dag begint hebben verschillende jongens dat al gezien, een paar dingetjes worden alvast apart gelegd.
Thijmen zit de hele ochtend op dezelfde pek intensief te sleutelen. Alex staat ernaast en onderzoekt alles terwijl hij ook het werk probeert te coördineren. Sjors zit naast Thijmen, hij onderzoekt, haalt af en toe nieuw materiaal en gaat soms kijken wat er op andere plekken gebeurt. Koen komt langs en doet even mee, Marijn staat een tijdje stil te kijken en later komt Calvin helpen.
De jongens praten hard en opgewonden. Soms krijgen ze bijna ruzie over het verdelen van de spullen maar iedere keer lossen ze het zelf op voordat het uit de hand loopt.
Eigenlijk vinden ze allemaal vrij moeiteloos een eigen rol. Thijmen zegt: 'niemand mag mij even meehelpen want ik zit dit in mijn eentje te doen'. En later: 'nou gaan we niks meer afbreken', waarna Alex tegen verschillende jongens zegt dat ze alleen nog maar gaan bouwen.

Als we met de hele groep de ochtend evalueren en de vraag wordt gesteld of je ook post voor jezelf mag maken of voor je kleine broertje zegt Thijmen dat hij het eigenlijk niet goed vindt om iets voor jezelf te maken omdat sommige kinderen dan misschien geen post krijgen. 'Maar toch wil ik het liefst met de elektrischiteit omdat ik dat thuis niet mag en ik vindt het heel erg leuk'.

Hanneke

Hypothesen over elektriciteit:
* Elektriciteit is de lamp, dat komt van de stroom en die komt van de satelliet.
* Het moet worden aangesloten.
* Je kunt het déblokkeren. Hier kun je elektriciteit mee maken!!
* Er is nu stroom (in de printplaat), dat kun je zien (bewegingen met de handen in lucht) want ik heb het knopje gevonden.
* Ik heb hier energie in (motortje) en die laat ik zo hier ingaan. Ik ga alle energie eruit halen (haalt het omhulsel weg).
* Volgens mij moet je hier iets mee afstellen.

Over wat ze aan het maken zijn:
* We hebben een beeldscherm nodig! 
Het is niet eens een computer.
* Nee, het is geen telefoon; een telefoon ziet er heel anders uit.
* Hé, dit ken ik, dat heb ik ook bij mijn eigen computer.
Is dit dus van een computer?
* Hé, ik heb klokstenen gevonden. 
(Later:) Hé, het lijkt al een beetje op een tijdbom.
* Hé, moet je kijken dit zijn hele kleine werkgebouwen.

Over een spiraaltje:
Alex: Dit is de vering.
Door vering kan stroom komen, he?
Kijk, dit is raar; het lijkt of het naar beneden gaat maar het is niet zo.
Marijn: Het gaat echt naar beneden.
Alex: Nee, het lijkt zo maar het is niet zo.
Marijn: Nee, het is niet zo.

Over de samenwerking:
* Jullie zijn de assistenten.
Ja, wij zijn de helpers.
* Yes, we krijgen een heel groepie!
* Wij zijn ergens mee bezig.
Ja, wij zijn een hele goede groep samen.
* Wij moeten een groepje hebben van computers.

Hanneke

15

Hele kleine werkgebouwen

dag 05
10 maart 2009
Samenwerken.
Hoe onderzoek je samen dat spannende materiaal?
'We moeten een groepje hebben van computers'
'Wat doe je eigenlijk?' 'Niks'
'Het lijkt of het naar beneden gaat maar het is niet zo'
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.