Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Calvin is vilt op een glad plastic bakje aan het afmeten. Hij houdt met z’n vingers het vilt op zijn plaats en knipt er aan de onderkant stukjes af. De stof glijdt meerdere keren van het gladde bakje af.

Als hij met een nietmachine het vilt op het bakje wil vastnieten ontstaat er een technisch probleem. In z’n eentje lukt het niet om het vilt vast te houden en de nietmachine te hanteren. Hij vraagt aan mij om hem te helpen. Ik houd het lapje vilt op z’n plaats en Calvin gebruikt met twee handen de nietmachine. De nietjes komen niet ver genoeg door het bakje heen om het geheel aan elkaar vast te maken.
Dan ziet hij bij Chenoa, die vlakbij hem aan het werk is, punaises liggen. Hij pakt ook punaises. Geconcentreerd prikt hij deze in het bakje totdat hij helemaal rond is en het vilt vast zit. Trevreden brengt hij zijn post naar Kay.

Kay zit naast zijn laatje te werken, hij kan zien wat voor post hij heeft gekregen. Calvin zet het bakje in het laatje en loopt weg. Ik vraag aan Kay of hij weet wat hij van Calvin heeft gekregen.

Marieke

Juf Marieke: Wat ben je aan het maken?
Calvin: Doosje, dan doe ik dit erin en dit erin en dat geeft ik dan aan iemand.
Nah, dan geef ik het aan Kay.

Waarom heb je die papiertjes?
[Hij kijkt naar het observatieformulier waar ik op aan het schrijven ben.]
Juf Marieke: Dan schrijven we op wat jullie doen, net zoals op het bord [wat we in het kringgesprek bekeken en besproken hebben].

Calvin: Waar is de niettang?
Juf Marieke: Weet ik niet, wat wil je ermee doen?
Calvin: Deze vastmaken.
[Calvin wijst op het lapje vilt.]

Calvin loopt weg en komt terug met een nietmachine.
Calvin: Shit het lukt niet!
Zo een [de nietmachine] heb ik thuis ook.
Juf, wil je even helpen?
Juf Marieke: Wat wil je doen?
Calvin: Dit met dit.
[Calvin wijst dat hij het lapje vilt op het bakje wil vastnieten.]

Het gaat er niet door heen!
Juf Marieke: Kan je het op een andere manier vastmaken?
Calvin: Ja, met punaises.
[Pakt een punaise bij Chenoa.]

Waar liggen de punaises juf?
Juf Marieke: Misschien moet je dat aan Chenoa vragen.
Calvin: Waar liggen de punaises Chenoa?
Chenoa: Daar.
[Ze wijst naar de materialenkast achter haar.]

[Calvin prikt vervolgens met de punaises het lapje vilt aan zijn bakje en maakt zijn poststuk af. Daarna brengt hij het naar het laatje van Kay.]
Juf Marieke: Kay, weet je wat Calvin aan je gegeven heeft?
Kay: Nee.
Juf Marieke: Calvin, Kay weet niet wat je aan hem gegeven hebt.
Calvin [komt bij ons staan]: Een doosje, met en soort papier. Niet een soort papier, dit [wijst naar de piepschuimen wokkels] is een soort piepschuim.
Kay: Je kan er ook plakband bij doen.

14

Calvin maakt post voor Kay

dag 05
10 maart 2009
Calvin maakt een bakje voor Kay.
Calvin vertelt over het maken van zijn bakje voor Kay.
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.