Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Onze onderzoek vraag was: Kunnen de kinderen, buiten, een eigen spoor maken en is dit spoor dan te volgen?We gingen eerst in de kring praten over de sporen van vorige week. Wisten de kinderen nog wat voor sporen we hadden gemaakt en ontdekt? Het was duidelijk dat het onderwerp nog erg leeft onder de kinderen, veel kinderen staken hun vinger op om iets te vertellen over de sporen.Omdat Ruby een tijdje niet aanwezig was geweest lieten de kinderen zien hoe je een spoor kan maken. Ze pakten de kapla en maakte een lange weg van houtjes aan elkaar.Kan je eigenlijk ook een spoor maken als je loopt?Dat kon ook, tijdens het lopen lieten ze een houtje vallen. Dat maakt een muziekje viel Josse op. Zakaria zei dat dit kwam omdat het lichte en zware houtjes zijn.We vroegen de kinderen welke materialen we zouden kunnen gebruiken om buiten een spoor te maken. Volgens de kinderen waren de stenen en de openhaard houtjes zeer geschikt. We kozen voor de openhaard houtjes die we in een kruiwagen deden en zo liepen we richting het bos.We hebben met alle kinderen een spoor gemaakt. Het werd een mooi samenspel van houtje pakken, neerleggen als spoor en achter aan de rij aansluiten totdat je weer aan de beurt was. Aan het einde van het spoor stond een bankje. De kinderen hebben hieromheen een cirkel gelegd en juf Saskia heeft op het bankje met houtjes "EINDE"geschreven.We zijn via een andere weg weer terug gegaan naar school. Daar hebben we de klas van juf Annelies gevraagd of ze ons spoor zou willen volgen, zodat wij  weten of het spoor goed te volgen was. Dat heeft de klas van juf Annelies gedaan en ze zijn in onze klas verslag komen doen van hun spoorzoeken. Eerst wisten ze natuurlijk niet welk spoor ze moesten volgen. Was het de sporen van een schoenafdruk of een touw dat daar op de grond lag? Maar al snel zagen ze de houtjes liggen, tot aan de bank waar EINDE op stond. Ze konden de sporen goed volgen, ze riepen steeds "hout, hout, hout," vertelde juf Annelies.Voordat juf Annelies met haar klas op bezoek kwam hebben we muziek / geluiden gemaakt met de kapla houtjes. Omdat we dat in de ochtend zo mooi vonden hebben we nu op allerlei verschillende manieren geprobeerd om geluid met de houtjes te maken. Als je de houtjes anders vasthoudt krijg je een ander geluid. Eerst een paar kinderen alleen. Toen met de hele klas en daarna in 2 groepen om en om en dan weer samen. We hebben ook onze voeten gebruikt om te stampen en geluid te maken.In de middag gingen we zelf een spoor volgen. Dat was nog best wel moeilijk. Het waren blauwe wollen draadjes die in een klimrek hingen of aan een boom of struik. Het eind punt was bij juf Joke waar we kikkervisjes gingen halen, en heel veel slootwater. En we mochten heel stil kijken naar de 1 uur oude lammetjes.De kikkervisjes zitten nu in een grote kom in de klas. We gaan kijken hoe ze gaan veranderen in kikkertjes en dan gaan ze weer terug naar de sloot.Morgen gaan we door met de sporen, maar gaan we een spoor maken van geluid. Want je hoort bij het vallen van het spoor wel geluiden maar dat geluid kan je naderhand niet meer horen en dus volgen. We gaan een spoor maken van kinderen die geluid maken en een kind die geblinddoekt de geluiden gaat volgen.

Het hout laat Wesly vallen "het maakt een muziekje!" roept Josse
"En andere geluiden"
"Komt omdat er lichte zijn en zware zijn" zegt Zakaria
....
"Ik zie houtjes die gaan naar het bos"
"Zie daar een beetje een houtje"
"Aaaah hout, hout, hout"
....
"Hebben jullie een spoor gevonden?"
"Een hout spoor"
"Boomhoutjes"
"Ze lagen heel dicht bij elkaar"
"Een bankje met einde van houtjes, met rondjes erom heen".

Reflectie

Het is bijzonder om te zien hoe de kinderen nog steeds niet uitgepraat raken over sporen. Er blijft wel een duidelijk verschil tussen de jonge en oudere kinderen.Vooral toen we vandaag buiten waren. Voor de oudste kinderen is het heel begrijpelijk, maar voor de jongere kinderen die net in de klas zitten is het soms moeilijk te begrijpen waar we mee bezig zijn. Sporen zoeken is dan eigenlijk het makkelijkst voor alle kinderen.Maar zelf een echt lang spoor maken is een enorme spannende belevenis. Waar leg je het houtje neer. Is de afstand niet te ver tussen de 2 houtjes. Waar leg je de houtjes neer als er een kruising is?Dat de kapla houtjes een mooi geluid maakten als ze op de grond vielen was een mooi gegeven. Het ging vanzelf dat de kinderen hierop reageerden. Zo ontdekte ze dat je verschillende tonen kunt krijgen. Toen Josse 2 houtje na elkaar liet vallen vroeg ik de kinderen welk houtje hoog en welk houtje laag van klank was. Dat wist Zoë wel, het eerste houtje was laag en het 2e hoog. We waren verbaasd. Dit is best moeilijk te horen.Omdat de kinderen nog niet klaar zijn met de klanken uit de houtjes, gaan we morgen in de grote gymzaal een spoor maken van kinderen met houtjes waarna een geblinddoekt kind het spoor mag volgen.

23

Sporen maken

dag 22
14 april 2009
Spoor zoeken.
Klas van juf Annelies zoekt ons spoor.
Het EINDE is gevonden.
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.