Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Onderzoeksvraag: hoe ziet een postzegel er nu eigenlijk echt uit? Wat staat er allemaal op?
We analyseren postzegels in de kring. Ieder kind krijgt een postzegel. Wat staat er op?
Verschillende plaatjes. Letters. Cijfers. Er zitten stekeltjes aan (karteltjes).

Wat betekenen die cijfers op de postzegel? De kinderen lezen een 3 en een 9. Ook een 1 en een 9 (het zijn oude kinderpostzegels). We halen het kringgesprek van vorige week terug dat ook over de postzegels ging. Josse merkt op dat de cijfers betekenen wat de postzegel waard is.
Ook lezen we samen "Nederland" op de postzegel. Het land staat er dus op. De kinderen opperden om "Oterleek" op hun zegel te schrijven, of "Stompetoren." 

De kinderen gaan aan het werk. Ze krijgen bijzonder mooi papier. Op het formaat van een half A4 vel maken ze met een fineliner een reuzengrote postzegel. Het inkleuren doen ze met kleurpotlood.
Daarna gaan ze meer benodigdheden voor de postwinkel maken: postzegels, geld of post voor in de vakjes. Ook maken ze post voor de groepen 3, die ook postvakjes hebben.

Maartje: "Mag ik een postzegel, want ik wil "Nederland" schrijven."
Zakaria hoort dit en vraagt er ook één. Hij schrijft "Mederlamd."

Jori knipt ingespannen de "stekels" aan zijn postzegel. Op een gegeven moment is hij wel erg uitgeschoten. Geschrokken kijkt hij naar juf. Samen komen ze er achter dat zijn zelfgeschreven woord er tenminste niet af is geknipt. Gelukkig!

20

Postzegels maken

dag 19
31 maart 2009
Jori knipt een postzegelrand.
Coen doet erg zijn best.
Romy maakt een postzegel van 20.
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.