Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Vandaag zijn we begonnen aan een nieuw onderwerp: post.
Onderzoeksvraag: Wat is post. Hoe verstuur je post? Wie brengt de post?
De klas is verrijkt met postvakken. Ieder kind krijgt een postvak. Hierop schrijven de kinderen hun eigen naam.
Elk kind heeft in de klas een hulpvriendje waarvoor ze een karat maken. Hierbij bedachten ze goed wat de ander leuk zou kunnen vinden. Dus toch nog een beetje samenwerken. Romy vroeg zich namelijk af of het een opdracht was waarbij samenwerken nodig was.

We hebben nieuwe fine-liners aangeschaft. De kinderen weten dat ze hier voorzichtig mee om moeten gaan. Ze gingen eerst de voorkant van de kaart tekenen. Hierna op de andere kant het adres, een verhaaltje schrijven en een postzegel knippen en plakken.
De meeste kinderen kunnen natuurlijk nog niet schrijven, maar doen alsof met tekens en golfjes. Sommige kinderen schreven letters op die ze kenden. De postzegels krijgen de mooiste vormen soms met naam. Ook bedacht Ella dat er om de postzegel altijd karteltjes zaten. 

Hoe zien postzegels er eigenlijk uit? En wat doen die cijfers op de postzegels. We gingen postzegels bekijken. Romy die al een beetje kan lezen leest 44 cent, dus nu weten ze wat de 44 betekent. Je moet er dus voor betalen, maar waarom? We hadden erg veel lol om het rolletje postzegels, die steeds verder uitgerold werd. Josse riep "Tjee, dat is veel geld!" Elke postzegel is 44 cent waard en we zagen heel veel postzegels!

Josse: Sommige postzegels kan je in een boek plakken en sommige kan je met je tong likken en dat is vies.
Wesly: Mijn vader heeft een weegschaal en daaronder een toetsenboard en als hij heel zwaar is moeten er 2 postzegels op.
Jori: Er staat een nummer op en daar staat hoe duur het is.
Zakaria: (ziet rol postzegels) Die heeft mijn moeder ook.
Romy: Het zijn twee vieren.
Zoë: Er staat 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, ..........
Juf Sandra: Waarom staan die 4-en op de postzegel?
wesly; Dan weet je dat die 4 er op staat.
Romy: (leest) 44 centjes
Dat moet je dus betalen. Daar moet je dus heel voorzichtig mee zijn (omdat het er zoveel zijn, een hele rol).
Wesly: Soms moeten er wel 6 of 12 op.

We zitten te werken. Romy begrijpt nog niet wat ze precies op de kaart moet zetten. Waar moet de naam? Wat moet er op de postzegel staan? Ze denkt dat de naam op de postzegel moet. Als Merijn langsloopt met een heel klein papiertje voor een postzegel, zegt ze: "/m/u/r/ij/n/, huh, al die letters, dat past nooit op dat briefie!"

Reflectie

Voor dat we vandaag aan de slag gingen met de postvakken hebben we eerst afgelopen woensdag de klas weer veranderd. Er waren plekken die nog niet lekker liepen, zoals het huisje. We hebben de bouwhoek verplaatst naar waar voorheen de kring was. De kring waar de bouwhoek was, het huisje waar de computers stonden en de computers waar het huisje was. Het atelier heeft wat meer ruimte gekregen.
Verder is er een plank in de keuken bij gekomen, het schoolbord hangt in de kring en moet nog grijs/blauw geschildert worden.
Vandaag nog een kleine verandering in de bouwhoek en het gaat steeds beter en overzichtelijk voelen en eruit zien.
Het huisje krijgt nog wel een verandering in meubels. Er staat nu een wand voor met raampjes. We zijn er denk ik wel uit dat het met weinig middelen heel speelbaar kan zijn. We zullen nog wel even door zoeken.

14

De postbode

dag 14
23 maart 2009
Postbode Josse.
'Celavina' schrijft en belt met 'Irene'.
'Irene' schrijft en belt met 'Celavina'.
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.