Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Vandaag was de laatste dag met als focus bouwen.
De onderzoeksvraag was of alle kinderen 3D konden bouwen. Samenwerken stond voorop.

Eerst las juf Saskia een prentenboek voor:  "Samen kunnen we alles".
Om echt te kunnen bouwen hadden we het materiaal beperkt tot klei. Deze klei werd door de kinderen verwerkt tot verschillende soorten maten ballen en hiervan gingen ze een gebouw kleien.

Eerst werden de kinderen verdeeld in 4 groepen. We hadden er voor gekozen om dit zelf te doen omdat anders vaak de jongeren kinderen bij elkaar komen te zitten en ze dan minder inspiratie krijgen, doordat ze het voorbeeld van de oudere missen.
Veel kinderen gingen eerst individueel aan de slag met ballen draaien en daar een torentje van te maken. Toch kregen ze in de gaten dat als je samen een plan maakt je een groot gebouw kunt maken.
Er ontstonden hele bouwwerken met slaapkamers, schoorstenen en wc's.
De kinderen hebben lang geconcentreerd gewerkt.

Wesley: Ik moet even een muur op de grond duwen want de muur viel om.
Zoë: Ik heb een rond, hij is heel groot.
Wesley: Als je heel lang gaat draaien wordt (de bal) steeds groter.
Mick: Mijn klei plakt aan de tafel.
Lorraine heeft haar bal laten vallen op de grond en ontdekt dat hij helemaal plat is.
Wesley: Je moet een grote maken en dan een halve en daarop weer een halve.

Saskia, Sarah, Ella, July en Jori stapelen de ballen klei, de muren worden enorm. Ook maken ze een schoorsteen en proberen ze een dak te maken. Dan stort er een stuk in. Jori en Ella lossen het samen op, ze repareren het. "Ho, een raam lijkt het nu wel," roept Ella verrukt.
"We gaan het niet redden, met het dak," komt Ella later tot de conclusie.

13

Bouwen met kleiballen

dag 13
17 maart 2009
Bouwen en samenwerken.
Het valt om en Josse stapelt het weer op.
Merijn bouwt een zitbank.
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.