De kinderen hebben zojuist een video teruggekeken van hun muzikale experiment van vorige week. Ze krijgen allemaal een schriftje en een voicerecorder: ze mogen hun eigen muziek- en geluidencollectie gaan uitbreiden. Je mag geluiden opnemen in het klaslokaal, op de gang, op de wc, en in het speellokaal.
Een groepje, dat zich al een paar weken met water-geluiden bezighoudt, rent naar de toiletten. Even later vertellen ze trots dat ze de wc en de kraan hebben opgenomen.
Andere kinderen willen meteen muziek maken en vergeten helemaal om dingen op te nemen (groepje van Evi en Liv).
Jalila is met haar groepje een echte geluiden-speurtocht begonnen. Ze luistert aandachtig en neemt de geluiden op, die ze tegenkomt. De rest volgt opgewonden: zo gaat er een hele hand bolletjes uit de plantenbak, omdat ze met zijn vieren proberen geluid te maken. Daar zegt Iris wat van en het wordt iets rustiger. Maar de opgewondenheid is groot! En op een gegeven moment is het tijd om te stoppen.
Het werd vrij druk op de gang en in het speellokaal. De kinderen die niet automatisch gingen opnemen, maar meer muziek gingen maken, waren hier maar weer moeilijk vanaf te brengen. In de opwinding zijn ze zelfs vergeten het muziekstuk waar ze aan werkten op te nemen....
Nu zijn er wel 5 voicerecorders in omloop, waar de groepjes mee werken. Liedjes, muziek en geluiden vormen de basis van hun geluidencollectie en in het schrift schrijven en tekenen ze wat ze allemaal hebben verzameld.