Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Uitgangspunt

We gaan naar het Speellokaal om het over een nieuw onderwerp te hebben. Vandaag is namelijk bijzonder: we gaan samen een avontuur beginnen. We willen kijken of het lukt om de geluiden van thuis naar school te halen. Daar gaan we over nadenken in het Speellokaal.

Speellokaal
In het Speellokaal liggen matten en kussentjes. Hier gaan we lekker op liggen.

Iris vertelt:

Hoe klinkt ons thuis eigenlijk? En hoe klinkt thuis hier op school?
Tot het de grote vakantie gaan we hiermee aan de slag.
Als ik dat nu zo aan jullie vertel, waar denken jullie dan aan?
Laten we ons daar nu heel erg op concentreren. Je mag je ogen dicht doen!

Ik ga dan iets vertellen en neem jullie in gedachten mee naar huis.
Jullie mogen de hele tijd lekker met je hoofd op je kussen blijven liggen en luisteren.

Wat zie je allemaal?
Waar ben je?
Wat hoor je?
De geluiden die je hoort, waar komen die vandaan?
Vind je het fijne geluiden?
Waar ben je nu, bij jouw thuis?
En wat zie je nu?
Waar denk je aan?
Wat voor klanken hoor je?
Wat zie je nu nog meer?En als je nu nog een keer aan die geluiden denkt, wat zie je dan nog meer?

We praten kort na over deze ervaring en gaan dan tekenen. De kinderen worden uitgenodigd de geluiden te tekenen die ze hebben gehoord in hun huis.

Als de tekeningen klaar zijn, schrijven de volwassenen de namen op de achterkant en wat er is getekend.
Iris nodigt enkele tekenaars uit in de kring om te laten horen wat zij hebben getekend.

Observatie

De kinderen zijn niet allemaal rustig tijdens het 'in gedachten naar huis' gaan. Sommigen wel, anderen niet.

Observatie Eva: Ik zie niet zoveel concentratie. Juf Iet zei in de lunchpauze al dat de kinderen vandaag onrustig waren.

We praten in de kring na over wat we hebben ervaren.
Evi: Ik zag niets!
Esmee: ik zag alleen maar zwart!
Zoe: Ik hoorde een hond.

Dan gaan de kinderen tekenen. De concentratie is veel beter.

Enkele kinderen worden uitgenodigd het geluid van hun tekening in de kring te laten horen.

Colin: een uil, oeeee
Rijk: de deur stond open, de wind ging erdoor. hoeeee
Zoe: een hond
Lina: een paashaasmeisje met eieren en muzieknoten
Evi: een paard
Bjorn: elektriciteit, stekker. En een wc.
Maxim: een vogeltje in de tuin.
Emmely: een ballon

Deze voorbeelden zijn te zien in de video.

Andere geluiden die zijn getekend waren:

Luna: "De hond bij oma."
Sharon: "Ik liep te slaapwandelen en ik hoorde vogels."
Liv: "Mijn eigen huis met twee schapen en nog een meisje."
Anna: "Ik zeg koekoeka in mama's buik."
Macy: "Huilende babies dat waren wij."

Jalila: "Ik zat op de schommel en ik hoorde de mama van Anna praten met mijn mama. En een draak die wou vuurspuwen en mijn moeder ging naar de wc. En ik hoorde de visite zingen."

Esmee: "Het weggetje naar het andere huis."

Kaycee: "Een paard dat geluid maakt: hi, hi!"

Valentijn: "Een spin, twee ridders."

Reflectie

Demi en Yindee tekenden de hele les; we moeten volgende keer zeker aan hen vragen wat zij hebben getekend. Welke geluiden staan er op de (uitgebreide) tekeningen?

Eva hoorde hen ook zingen tijdens het tekenen, daar moeten we ook naar vragen.

Voor veel kinderen was het wennen om met gesloten ogen 'ergens anders' te zijn, maar dat kan ook door de algemene onrustige sfeer komen.

28

Start van het project!

dag 08
14 maart 2013
In gedachten naar huis...
Wat hoor je daar allemaal?
Kringgesprek over wat we hebben gehoord.
Tekenen van de geluiden
Iedereen is bezig
Een poes met geluid
Concentratie
Yindee en Demi maken een heel uitgebreide tekening
Ze zijn langer bezig dan de rest, met veel details
Geluiden terughoren, met zijn allen nadoen
Video (3:54 min)
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.