Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Uitgangspunt

We beginnen de les in de klas. Eerst zingen we het namenlied, en daarna praten we over vorige week. Wat hebben we gedaan? Wij zijn erg benieuwd naar wat er bij de kinderen is blijven hangen over het project. Dan kijken we samen naar filmpjes van vorige week en praten over de filmpjes.

De geluidendoos die wij vorige week hebben achtergelaten in de klas is nu rijk gevuld met allemaal spulletjes die de kinderen hebben meegenomen. We bekijken samen wat er allemaal in zit.

Dan gaan we naar het muziekatelier om daar te werken en nemen de geluidendoos mee.
Ook luisteren we naar een paar geluiden die Flip tijdens zijn laatste logeerpartij heeft opgenomen.

Observatie

De kinderen zitten al in de kring als juf Debby binnenkomt. We zingen eerst het goededag lied, dan vraagt juf Debby: “Wat hebben we gedaan vorige week?”
Daliya: “We hebben muziek gemaakt en een tekening over je huis.”
José: “Wat tekende je dan?”
Daliya: “Geluiden.”
José: “Wat hebben we nog gedaan vorige week?”
Anouk: “Muziek gemaakt. Met een stokje op elkaar slaan.”
Anouk had samen met Janna de L. muziek gemaakt. Wat voor muziek?
Anouk: “Hagel.”
Damien: “Drumstel met muziek. En ik heb getekend over mijn huis. Mijn trap, de schoorsteen, de televisie, het raam en het huis. En ik heb nog de deur en de deurbel.”
Debby: “Zo, jij hebt veel onthouden, wat knap! Dexter?”
Dexter: “Ik heb twee auto's tegen elkaar geslagen dat maakt ook geluid.”
Debby: “Ja dat klopt, maar heb jij dat getekend?”
José: “Dat had jij meegenomen voor de geluidendoos. Dat zit daar in de geluidendoos.”
De geluidendoos wordt erbij gehaald. Dexter zoekt zijn auto.
Eva: “Ik heb Chinese balletjes meegenomen.”

En zo komt meteen de geluidendoos ter sprake, waar de kinderen erg enthousiast over zijn. Heel veel kinderen hebben iets meegenomen en we bekijken het allemaal, één voor één. En de kinderen komen naar voren om hun voorwerp eruit te halen en te laten zien hoe je er geluid mee kunt maken.
Er zit van alles in: plastic flessen die je tegen elkaar aan kunt slaan, een naaimeter die een mooi geluid maakt als je hem laat vallen, speelgoed dat geluid maakt, instrumenten, maar ook bijvoorbeeld 2 houten blokken die Sam speciaal bij de houthandel is gaan halen. Rens heeft een wekker met 2 grote bellen meegenomen.
De hele klas luistert en kijkt aandachtig naar wat er allemaal uit de doos komt.

Dan bekijken we de filmpjes van vorige week.

Daarna gaan we met de geluidendoos naar het muziekatelier, waar we eerst in de kring gaan zitten om naar de belevenissen van Flip de Beer te luisteren die afgelopen weekend bij Sam G. heeft gelogeerd. We zijn erg benieuwd wat hij allemaal heeft meegemaakt en vooral wat voor geluiden hij heeft opgenomen.
Om het met z'n allen beter te kunnen horen wil juf Debby de geluidsbestanden even op haar computer zetten. Dat duurt heel lang, het lijkt haast of de computer vastloopt. Daarom besluiten we om het toch maar gewoon vanaf de memorecorder af te spelen.

En dan wordt meteen duidelijk waarom het lang duurde. Sam wilde namelijk het geluid van slapen opnemen! Hij heeft de memorecorder aangezet toen hij naar bed ging. Het resultaat: een opname van 6,5 uur en een opname van 5,5 uur! Je hoort aan het begin van de opname hoe Sam's papa zegt: “Ok Sam, slaap lekker!” en dan is het stil. Heel erg stil!

We maken groepjes van kinderen die soortgelijke geluiden hebben meegenomen. Er komt een speelgoedgroep, een keukengroep, een natuurgeluiden groep, een instrumentengroep, en een slaapkamer groep. Rens zit met zijn wekker met grote schellen in de slaapkamergroep. Door het haast continue gerinkel van de wekker is het een hele onrustige groep.

Na een tijdje vrij werken luisteren we naar een paar groepjes. Dan sluiten we af door op de grond te gaan liggen en naar muziek te luisteren.

Reflectie

Het is een erg leuke les. De kinderen zijn heel erg geconcentreerd en je merkt aan de natuurlijke concentratie en hun enthousiasme dat dit onderwerp dicht bij hun staat. De geluidendoos maakt het heel tastbaar en ik (Debby) was blij verrast om vast te stellen dat er een groot spectrum aan verschillende soorten klanken zijn verzameld. Het is duidelijk dat de kinderen heel erg over klank hebben nagedacht, heel erg leuk.

Bij het vrij werken gingen ze ook helemaal op in hun geluiden. Bij sommige groepen, zoals de speelgoedgroep bijvoorbeeld, is het wel spannend om te kijken hoe er verder mee om te gaan. Want bij de speelgoedgroep werk vooral gespeeld met het speelgoed dat geluid maakt.
De slaapkamer was erg onrustig door de wekker van Rens. Dit vraagt ook om verdere uitwerking!

Het luisteren naar de opnames van logeerbeer Flip was ook een leuke openbaring. Sam had het de afgelopen weken al een paar keer over geluiden die met slapen te maken hebben. Dat zijn bed kraakt en dat hij getik hoort wanneer de verwarming s' nachts aanslaat.
Dat hij dan probeert het geluid van slapen op te nemen als Flip de beer komt logeren is geweldig! Hierdoor weten wij hoezeer hij dus daarmee bezig is. Erg mooi om te zien.

16

De geluidendoos

dag 09
25 maart 2013
Janna bij de geluidendoos
Eva zoekt haar Chinese balletjes
Sam haalt het dagboek van Flip uit de tas
Vrij werken met je eigen geluidsvoorwerpen
De slaapkamer
De Slaapkamergroep
De instrumentengroep
De speelgoedgroep
Er wordt ook weer getekend
Luisteren naar muziek
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.