Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Uitgangspunt

In de klas is een heuse vioolhoek ingericht met alle kleine violen die we hebben en twee echte violistes van Sinfonietta om te helpen spelen!
Lees hiernaast het verslag van violiste Diet.

Observatie

We hebben de violen in een halve cirkel gelegd zodat iedereen naar het midden kan kijken en alles na kan doen.
Eerst hebben we, zonder viool, de armen bewogen, om te weten hoe die allemaal kunnen bewegen. We hebben een grote zon nagedaan, vogels die vliegen en kippen, met je duimen onder je oksels.
Daarna hebben we de viool gepakt en onder onze rechterarm in onze zij gelegd, zoals een gitarist. We hebben gekeken wat voor geluiden je op die manier kunt maken. Je kunt één snaar tegelijk doen of 4 achter elkaar.
Daarna hebben we de viool op de linker schouder gelegd met kin er bovenop, wat de vioolhouding is.
In die positie hebben we weer getokkeld (pizzicato) en daarna de strijkstok gepakt, met duim onder het blokje (de slof) en de andere vingers erboven. Zo hebben we verschillende streken uitgeprobeerd, kort en lang, op één snaar en over vier snaren.
Als laatste hebben we een muzikaal verhaal verteld waarbij Arnieke en ik (Diet) steeds naar een kind toegingen en met onze viool iets zeiden waarop de kinderen met hun viool antwoordden. In sommige gevallen hebben de kinderen dit ook nog met elkaar gedaan.

Reflectie

Het was een groot succes en bijzonder leuk om te doen! En zeker voor herhaling vatbaar!

38

Muziekparcours: vioolhoek

dag 11
8 april 2013
Goed vasthouden
Op je linkerschouder
Allemaal tokkelen
4 snaren tokkelen
Video (35 sec)
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.