Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Uitgangspunt

Vandaag beginnen we de les in de klas. Eerst zingen we het goededag lied, dan volgt een gesprek over vorige week. We kijken naar een aantal filmpjes op het digibord.

We willen de kinderen graag meer aandacht geven en om ze beter te kunnen begeleiden splitsen we de klas in 2 groepen. Een groep blijft in de klas met juf Marjanne en tekent. De andere groep nemen we mee. Na ca. 25 minuten wordt er gewisseld. Aan het einde van de les komt de groep uit het klaslokaal ook naar het muziekatelier om samen af te sluiten.

Observatie

Juf Debby vraagt de kinderen wat we vorige week hebben gedaan.
Kaamil wil graag een geluid van thuis laten horen, hij blaast op de dop van zijn drinkflesje. Er komt een fluitgeluidje uit.

Debby: "Petra en Michiel hebben geluidjes van thuis laten horen, weten jullie nog?"
Kind: "Krakende deur."

Petra en Michiel hadden vorige week de tekening van Evi en Morris verklankt.
Vandaag proberen juf Debby en juf Hans een paar tekeningen te verklanken. Debby verklankt de tekening van Elfie, die uitlegt 'een meisje houdt van haar bedje' en 'ertussen heel veel muziek'

Samen verklanken Debby en Hans de tekening van Morris en Jaidy. De tekenaars zijn tevreden. Op de vraag wat ze precies getekend hebben antwoorden ze: 'Een huis in de tornado, en het huis ging weg waaien.'

Dan kijken we naar filmpjes van vorige week. Bij het filmpje van Evi en Nyah die achter de standaard van Petra gaan staan muziek maken zegt een kind: "je moet goed kijken naar de lettertjes."
Ander kind: "Nee naar de noten."
D: is het nodig om muzieknoten te hebben om muziek te maken? Of een tekening?
Kinderen: "nee."

We gaan over tot vrij werken en nemen de eerste groep kinderen mee naar het muziekatelier. De andere helft van de klas gaat tekenen in het klaslokaal. In het muziekatelier is nu veel meer ruimte voor de kinderen om te experimenteren en we merken op dat ze die ruimte volop benutten: er wordt vaker gewisseld van instrumenten, even dit proberen, dan weer dat. Na 20-25 minuten ruilen we van groep.
In het klaslokaal heerst een hele fijn rustige sfeer. De kinderen van de tweede groep nemen hun prachtige tekeningen mee naar het muziekatelier.

Seff heeft een wijnglas dat omvalt getekend en zegt daarover: "Al de koffie was uit het wijnglas gevallen."
Bo vertelt juf Marjanne over zijn tekening: "Dat was toen ik in de buik van mijn moeder was."

Danna is heel intensief bezig met het verklanken van haar tekening. Ze doet dit met een triangel.

Luna en Fiep zijn ook bezig met het verklanken van hun tekeningen. Ze spelen op de 2 violen. Melinde wil ook graag een viool. De meisjes hadden eerder gezegd wel te willen ruilen zodat Melinde ook aan de beurt kan komen. Wanneer Debby vraagt of ze dan zouden kunnen wisselen zegt Luna: "Zo meteen, als we de douche geoefend hebben."

Reflectie

Het is heel interessant om te zien dat de kinderen, nu ze fysiek meer ruimte krijgen en de mogelijkheid hebben meer instrumenten uit te proberen en te kiezen, ook meteen meer explorerend aan de slag gaan. Het is geenszins chaotisch of ongericht, maar je merkt wel dat er meer wordt uitgeprobeerd. Als we met alle kinderen in het muziekatelier werken dan is er niet zoveel keuze nadat iedereen een instrument heeft gepakt; dan moeten kinderen vaak wel met elkaar ruilen als ze iets anders willen uitproberen. Het was fijn om de kinderen hier meer ruimte te kunnen geven.

Over het algemeen hebben we het gevoel dat de kinderen uit de tweede groep, die dus eerst hebben getekend en hun tekeningen hebben meegenomen naar het muziekatelier gerichter bezig zijn bij het vrije werken dan de kinderen uit de eerste groep. Niet alle kinderen verklankten hun tekening, maar een aantal deden dat wel en het lijkt dus wel een bepaalde focus te geven. De tekeningen zijn een mooie manier om het thema “de geluiden van thuis” vast te houden.

21

Een halve klas

dag 11
11 april 2013
In de klas
Het geluid van thuis van Kaamil
Vrij werken
Tekeningen verklanken
Boaz
Dannah
Dannah met haar triangel
De moeder van Fiep onder de douche
De "douche oefenen"
De koffie die uit het wijnglas valt
Exploreren...
...en experimenteren
Bo in de buik van zijn mama
Overleg
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.