Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Uitgangspunt

Vandaag willen we eens met alle groepjes apart werken, om elke groep individueel te kunnen begeleiden.

Daarnaast kunnen we vanwege een andere voorstelling op school sowieso het muziekatelier niet inrichten.

We beginnen gezamenlijk in de klas met het namenliedje en een kort gesprek. Dan nemen juf Hans en juf Debby ieder een groepje mee naar een ander lokaal. We wisselen 3 keer van groepje.

We hebben filmpjes op een USB stick gezet die in het klaslokaal kunnen worden bekeken. Ook hebben we een CD gemaakt met geluiden die de kinderen zelf hebben opgenomen, die kan worden beluistert. Verder stelde Marjanne voor om 'schrijftekenen' met de kinderen te doen. Het is de bedoeling dat er in de klas gerelateerde activiteiten plaatsvinden.

Observatie

Juf Hans gaat met de groepjes die zij begeleidt naar de gymzaal. Ik (Debby) wil met mijn groepjes in het lerarenlokaal gaan zitten, maar helaas moeten we na de eerste groep al meteen verhuizen omdat iemand de computer in het lerarenlokaal nodig heeft. Het zorglokaal wordt ook gebruikt op dat moment, daarom beland ik met de kinderen in de ruimte van de Naschoolse opvang, wat erg lastig is omdat er overal speelgoed staat en het sowieso een vreemde ruimte is voor veel kinderen. Ook voelt het alsof de kinderen er helemaal niet "in zitten" in het proces van muziekmaken. Ze gaan wel allemaal aan de slag, maar het lijkt op een paar groepjes na best onsamenhangend.
De kinderen worden uit de klas gehaald en met hun groepje en een paar instrumenten ergens te werk gezet. Voor de meeste kinderen lijkt dit niet te werken.

Wanneer ik met het eerste groepje in de klas terug kom om te wisselen en een ander groepje mee te nemen zijn een aantal kinderen aan het kleien. Andere kinderen tekenen. Een enkel kind zit naar de filmpjes op de computer te kijken.

Reflectie

Alhoewel het ons volwassenen juist heerlijk leek om eens met de groepjes apart te werken om ze zo alle aandacht te kunnen geven en ze ook de ruimte te geven om eens alleen hun eigen muziek te horen (dus niet nog de rest van de klas erbij op de achtergrond), werkte dit helemaal niet voor de kinderen.
Ze leken er helemaal niet echt in te komen, en het leek ook alsof ze de context van het muziekmaken misten. Het muziekatelier, onze gebruikelijke ruimte, werkt uitnodigend en ook lijken de kinderen het hele ritueel eromheen nodig te hebben om er echt in te komen.

Het was heel interessant om dit mee te maken, vooral om tot de conclusie te komen hoe essentieel de omgeving en inrichting van de ruimte is bij het creatieve proces. Volgende week gaan we weer gewoon het muziekatelier inrichten!

31

Alle groepjes apart

dag 14
23 mei 2013
In de ruimte van de Naschoolse opvang.
In de gymzaal
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.