Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Uitgangspunt

We beginnen de les door te luisteren naar mooie muziek die Nicoline van Santen en Inki Varga van Amsterdam Sinfonietta voor ons spelen. Zij spelen al wanneer de kinderen het muziekatelier binnenlopen.

Dan zingen we het namenlied, maar deze keer zingen alle jongens en alle meisjes tegelijk hun naam. We leren de Ierse Jig, en zingen "iedereen die trommelt is een muzikant."

Dan gaan de kinderen vrij werken. Nicoline en Inki nemen een paar groepjes kinderen mee voor vioollesjes in het klaslokaal. Ook begeleiden zij een paar groepjes bij hun eigen muziekstukken.

Observatie

De kinderen hebben zichtbaar zin in de les en doen heel gemotiveerd mee. Ze zijn ook enthousiast over de violistes in de klas. Inmiddels weten ze ook al dat er steeds een paar kinderen worden meegenomen voor vioollesjes, en daar melden zich een aantal kinderen voor. Maar we gaan natuurlijk een lijstje af zodat iedereen aan de beurt komt.

Reflectie

Juf Marjanne was heel enthousiast over de les. Er was een geweldige sfeer en de concentratie van de kinderen was geweldig.

Het is heel fijn om weer in het muziekatelier te zijn. De focus die de kinderen hebben en de motivatie om muziek te maken zijn zo belangrijk voor het werken. Het was heel interessant om de afgelopen weken te experimenteren met verschillende lesvormen en ook in verschillende ruimtes (en verschillend ingerichte ruimtes), maar we zijn tot de conclusie gekomen dat het ingerichte muziekatelier gewoon een inspirerende omgeving is waar de kinderen zich vrij voelen en gemotiveerd voelen om creatief bezig te zijn.

34

Violen op bezoek

dag 15
27 mei 2013
Inki en Nicoline
Samen zingen
Vioollesjes
Morris en Sanne krijgen les
Vrij werken
Luisteren naar muziek
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.