Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Uitgangspunt

In de geluidendoos zitten 2 tekeningen.

Observatie

Debby: “Wat is dit?”
Kinderen roepen: “Morris!”
Debby: “Morris, wil jij even uitleggen wat dit is?”
Morris: “Dat zijn die rondjes. Die muziekrondjes.”
Ander kind: “Van hoog naar laag.”
D: “Wat voor muziekrondjes zijn het dan?”
Morris: “Ik kan het niet uitleggen.”
Debby: “Zijn dat muziekrondjes die jij had gehoord?”
Melinde: “Die had hij gezien.”
Morris: “Bij Evi. “
D: “Want had jij ook een tekening gemaakt, Evi?”
Evi” “Jawel.”
Ander kind: “Evi had daar ook rondjes in staan...”
Evi: “Echt niet, dat is geen rondjes. “
D: “Evi, wat heb jij getekend?”
Evi: “Muzieknoten.”
D: “Is dat een bepaald liedje wat je hebt getekend, of zomaar muzieknoten die je hebt bedacht?”
Evi: “Gewoon, gewoon in mijn hoofd.”

Juf Debby stelt voor dat Evi en Morris in het muziekatelier verder aan hun muziekteneningen werken en vooral het verklanken ervan.

Reflectie

Evi brengt haar ideeën over muziek mooi onder woorden en ze laat zien dat ze al het een en ander weet. “geen rondjes, maar muzieknoten!”
Deze spontane tekening van Evi laat zien dat zij nadenkt over muziek. Dat je het kunt opschrijven, dat je iets van papier kunt spelen.

Morris kan het niet uitleggen, maar hij imiteert Evi. Zijn "muziekrondjes" in verschillende kleuren zijn geïnspireerd op het boekje met piano van Evi's broertje dat zij had meegenomen: daar staan namelijk ook noten in verschillende kleuren in.

17

Muziektekeningen

dag 09
25 maart 2013
De muzieknoten van Evi
De muziekrondjes van Morris
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.