Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Uitgangspunt

We beginnen de les in de klas. Eerst zingen we het namenlied, en daarna praten we over vorige week. Wat hebben we gedaan? Wij zijn erg benieuwd naar wat er bij de kinderen is blijven hangen over het project. Dan kijken we samen naar filmpjes van vorige week en praten over de filmpjes.

Een aantal kinderen hebben iets meegenomen voor in de geluidendoos. We bekijken het samen.
Ook luisteren we naar een paar geluiden die Jikke tijdens haar laatste ogeerpartij heeft opgenomen.

Dan gaan we naar het muziekatelier om daar te werken.

Observatie

Boaz is vandaag jarig. Hij heeft het in de ochtend al gevierd, maar van juf Debby mag hij nog even een liedje uitkiezen dat de klas dan voor hem zingt. Het wordt “de kop van de kat is jarig”.
Daarna zingen we het “goede dag lied”.

Debby: “Ik ben zo benieuwd wat jullie je nog herinneren van vorig week. Wat hebben we gedaan vorige week?”
Sven: “We gingen muziekinstrumenten maken met spullen.”
D: “Wat voor spullen waren dat?”
Sven: “Weet ik niet.”
D: "Fransje, weet jij het nog?
Fransje: “Muzieknoten.”
D: “Hoe deden we dat? Waar deden we dat?”
Fransje: “Op papier. We hebben getekend.”
D: “Wat hebben we getekend?”
ander kind: “Geluiden van thuis.”
D: “We hebben instrumenten gemaakt met muzieknoten...hoe zagen die er dan uit?
Ander kind: “In die bak. “
Melinde: “Vorige keer hadden we ook nog met die dingetjes geluidjes gemaakt...pannen en zaadjes en bekertjes en zo'n rol.”

Dan kijken we naar een paar filmpjes en praten erover.
Juf Debby speelt het filmpje een tweede keer af en vraagt de kinderen hun ogen dicht te doen en alleen te luisteren. ”Waar denken jullie aan als jullie dit horen? “
Kind: “Dit is een hele leuke (n.a.v. ontwikkeling geluid).”
Seff: “Een piraat die bommen ging uitgooien.”
Fiep: “Mijn hond. Toen die door het huis liep.”
Sofia: “Aan mijn zusje. Dat ze aan het slapen was.”
Evi: “Ik denk aan muziek. Dat de muziek...(denkt na) ....dat alle muzieken door elkaar gaan.
Enzo: dat ik professioneel voetballer was.

We gaan samen de geluidendoos bekijken. Er zitten verschillende dingen in. Dani & Djalil hebben dezelfde elektrische speelgoedgitaar meegenomen.
Er zit ook een speelgoedpiano van Jesper in, een bakje met kattenbrokjes van juf Marjanne en een boekje met piano van Evi. En 2 mooie muziektekeningen, van Evi en Morris.

Tot slot luisteren we naar een paar geluiden die Sofia heeft opgenomen tijdens het logeerpartijtje van Jikke. Dan gaan we naar het muziekatelier waar de kinderen kunnen tekenen en muziekmaken.

Er worden verschillende tekeningen gemaakt, van instrumenten en muzieknoten, maar ook geluiden van thuis worden getekend. Fiep tekent haar moeder onder de douche.

Reflectie

Het is erg leuk om te horen wat er bij de kinderen is blijven hangen over het onderwerp.
Juf Marjanne merkte op dat zij het een hele waardevolle ervaring vindt om te zien dat de kinderen ook over vorige week nadenken. Dat wordt te weinig gedaan op school, en het wordt ook niet verwacht van kleuters. Toch vindt zij de dingen die kinderen dan vertellen heel interessant. Zij vind het ook heel mooi voor de taalontwikkeling om zo lange gesprekken met de kinderen te hebben over onderwerpen die dicht bij hun belevingswereld staan.
Het gesprek in de klas duurde ruim 50 minuten, maar de kinderen waren zo geconcentreerd dat ik niet om aandacht hoefde te vragen. Het terugkijken van de filmpjes werkte heel goed: daardoor konden de kinderen makkelijker reflecteren over wat hun bedoeling was bij het muziekmaken of waar zij aan dachten.

Het feit dat Evi en Morris doordeweeks muziek-tekeingen maken laat zien dat het onderwerp goed is geland bij de kinderen en dus ook buiten de muzieklessen doorleeft.

16

Geluiden van thuis: over vorige week

dag 09
25 maart 2013
Kijken naar filmpjes van de kinderen
Met gesloten ogen...waar moet je dan aan denken als je die geluiden hoort?
De geluiden doos uitpakken
Er zit van alles in..
...ook een prachtige muziektekening!
In het muziekatelier
De geluidentafel wordt verkend
Er worden instrumenten gemaakt.
Jesper tekent zijn piano,
Jesper tekent zijn piano
Fiep tekent haar moeder onder de douche
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.