Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Uitgangspunt

Het is de CITO toetsweek, daarom hebben we vandaag maar een korte les in de middag.
Omdat de ochtend al behoorlijk vermoeiend voor de kinderen was, houden we het vooral leuk en gezellig in de muziekles. We zingen de liedjes, de kinderen mogen even vrij werken, dan is er tijd voor een paar optredens en sluiten we gezamenlijk af.

Observatie

We beginnen in de kring met het goede daglied. De kinderen doen volop mee en het is meteen duidelijk dat ze behoefte hebben aan beweging. Juf Debby doet daarom een spiegel-spelletje: de kinderen moeten haar bewegingen nadoen. Dat vinden ze altijd geweldig, want er kan zomaar iets geks of onverwachts gebeuren. Dan zingen we “Iedereen die trommelt is een muzikant”. We gaan extra veel trommelen, en juf Debby wisselt van lichaamsdelen waarop moet worden getrommeld (eerst in de lucht, dan op de grond, eerst op je neus, dan op je bil...).

We oefenen het liedje van de Irish Jig, maar dan met luchtviool. Eerst vraagt Debby wie zich het liedje kan herinneren, en Boaz zingt het in een keer. De kinderen doen enthousiast mee. Het luchtvioolspelen lijken ze ook leuk te vinden. Bij “...dan gebeurt er nog veel meer...”, waarna ruimte is voor improvisatie, gaat juf Debby met haar luchtviool de kring af en doet met ieder kind een vraag antwoord spelletje met de stem en/of een beweging erbij.

Dan wordt er vrij gewerkt. Aan het eind luisteren we naar een paar groepjes en willen we afsluiten door naar muziek te luisteren. Debby gaat een mbira stuk spelen, dat de kinderen nog niet eerder hebben gehoord, maar ze beginnen met volle borst “Donghi Mombe Mbudzi” te zingen! Dus wordt er snel naar het andere lied geschakeld en zingen we samen.

Reflectie

Het is de eerste les met juf Adinda en het is heel leuk dat zij de lessen ook eens meemaakt. Je kon haar zien genieten. Zij was ook heel positief tijdens de nabespreking.
Het was heel leuk om te zien hoe de Irish Jig zonder Sinfonietta uitpakte. De kinderen omarmden het lied en deden heel enthousiast mee, ook met het luchtviool spelen. Toen Debby de kring rondging en een vraag-antwoord spelletje met alle kinderen apart deed werd het wel een beetje onrustig, maar meer omdat veel kinderen gewoon mee wilden doen of opgewonden waren.

38

Een korte muziekles

dag 16
3 juni 2013
Zingen en bewegen
Voordoen-nadoen
Jezelf op je hoofd aaien
En klappen
Luchtviool spelen
Vraag-antwoord tijdens de jig
Vrij werken
Dannah luistert naar de kalimba
Een triangel duo
En een viool duo
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.