Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Uitgangspunt

Vandaag hebben we Petra Griffioen en Michiel Weidner van Amsterdam Sinfonietta op bezoek. Zij spelen bij binnenkomst viool en cello voor de kinderen.

We praten over de muziek en over de instrumenten.
Daarna zingen we samen het goededag lied. De kinderen vertellen aan Petra en Michiel wat we hebben gedaan in de muzieklessen, over de geluiden van thuis. Zij verklanken ook een paar tekeningen van de kinderen.
Petra en Michiel vertellen over muziekmaken en hoe zij dat met z'n tweeën doen. Ze spelen een aantal muziekstukjes waarin ze muzikale gesprekjes hebben – duetten. Dan gaan de kinderen in duo's muzikale gesprekjes voeren. We luisteren naar een paar duo's en sluiten af: Petra en Michiel spelen nogmaals voor de kinderen die heerlijk op de grond liggen.

Observatie

Het is de eerste keer dit jaar dat Michiel op bezoek is met zijn cello. Kaamil roept meteen dat het een cello is. Een aantal kinderen herinneren zich Michiel nog van vorig jaar. Vooral “dat hij vuur heeft gespeeld.”

Als we het goededag lied zingen spelen Petra en Michiel mee. Dan vraagt juf Debby de kinderen om aan Petra en Michiel te vertellen waar wij mee bezig zijn in de muzieklessen. Over de geluiden van thuis. Iedereen wil graag weten hoe het bij Petra en Michiel thuis klinkt (zij wonen samen). Dit laten ze graag horen. Er is een heel grappig geluid aan het eind. Petra vraagt wie een idee heeft wat dat zou kunnen zijn. Dan vertelt ze dat ze een zoon hebben die graag met een balletje tegen de muur aan gooit. Dat klinkt dan zo.

Evi en Morris laten hun muziektekeningen zien en Petra en Michiel spelen die vervolgens. Michiel verklankt ook nog een paar tekeningen die aan de muur hangen.

Dan praten we over muziekmaken. Petra en Michiel vertellen hoe zij dat met z'n tweeën doen.
Ze spelen een stuk van Berio, de kinderen mogen kiezen of ze met Petra of Michiel mee willen bewegen. Dan gaan ze spontaan dansen.

Er wordt in duo's gewerkt: de kinderen mogen muzikale gesprekjes met elkaar voeren.
Aan het eind luisteren we naar een paar gesprekjes.

We sluiten af met ons ritueel van gemeenschappelijke muziekbeleving: Petra en Michiel spelen nog een keer.

Reflectie

Het valt juf Marjanne op dat de kinderen erg gebiologeerd bezig zijn met instrumenten die de misschien voor het eerst zien, dat is mooi om te zien.

De aanwezigheid van Petra en Michiel is heel prettig, en het is goed op op dit moment in het project professionele musici op bezoek te hebben. Zij ondersteunen het proces van de kinderen op een hele aangename en natuurlijke manier. Door tekeningen te verklanken, of muziektekeningen te spelen, geven zij legitimiteit aan het werk van de kinderen

19

Muzikale duetten

dag 10
4 april 2013
Petra en Michiel spelen
Beau luistertduo
Duo's
Sven en Seff
Luisteren naar muziek
...en ontspannen
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.