Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Uitgangspunt

Aan het begin van de les worden de kinderen muzikaal begroet door Nicoline van Santen van Amsterdam Sinfonietta. Dan zingen we het 'goede dag lied'. In het muziekatelier hangen tekeningen van de kinderen van vorige week aan de muur. Ook staat er nu van alles op de geluidentafel.
We halen “het project” in gedachten terug. Wat hebben we vorige keer gedaan? We zijn benieuwd naar wat er bij de kinderen is blijven hangen en waar ze over na hebben gedacht. We praten over een aantal van de tekeningen die aan de muur hangen.

In gedachten gaan we nog even terug naar huis. Hoe klinkt het daar?
Dan praten we over Jikke, de logeerknuffel van de klas. Die is namelijk het afgelopen weekend met een kind mee geweest, met een memorecorder in de tas.

Daarna gaan we aan de slag: de helft van de klas mag beginnen met tekenen, de andere helft mag beginnen met muziekmaken. Na een tijdje wordt er gewisseld.

Observatie

Zoals altijd vinden de kinderen het fijn om muzikaal begroet te worden, al helemaal met vioolmuziek! Naast Nicoline is er vandaag nog iemand aanwezig: Christine Deussen-McCall, de moeder van Emily en Leon uit groep 4 en 7, zal vanaf nu het muziekteam versterken.
Debby vraagt de kinderen om aan Nicoline en Christine te vertellen wat we vorige keer gedaan hebben.
Evi: “We gingen tekenen, over wat geluiden die we in huis hoorden. We gingen maken wat we hoorden in ons eigen huis.”
Debby: “Hoe hadden we dat gedaan?”
Kind: “Met potloden.”

Debby leest uitspraken van de kinderen van vorige week voor. Het gaat over Jesper's konijn.
Jesper: “Dan ging die heel erg rennen en dan hoor je heel erg dat geluid.”
Debby: “Hoe klinkt dat?”
Jesper: “een slepend geluid. Ik weet het niet.”
Debby: “Evi, jij vertelde over de cavia van de buurvrouw. Hoorde jij die nog steeds?”
Evi: “Soms hoor ik hem niet. … (denkt lang na) … een konijn.”
Debby: “Was het een konijn? Geen cavia? Wat doet dat dan?”
Evi: “Dan gaat het soms een worteltje eten en dan hoor ik dat.”
Dan neemt Debby de kinderen in gedachten nog een keer mee naar huis.

Daarna praten we over Jikke, de logeerknuffel die met Quint naar huis is gegaan.

Samen kijken naar tekeningen van vorige keer. Debby vraagt de tekenaars wat ze op hun tekeningen hebben getekend. Hoe klinkt dat? Nicoline probeert de geluiden op haar viool na te maken.

Bij het muziekmaken en tekenen gaan de kinderen lekker aan de slag. De geluidentafel wordt grondig onderzocht door de eerste groep kinderen. Op de geluidentafel ligt alles behalve echte instrumenten: klankmateriaal zoals bonen, kopjes, schaaltjes, steentjes, stokken, verschillende soorten papier, enz.
Er heerst een echte werksfeer. Een paar kinderen laten voordat we wisselen wat horen. Omdat er geen tijd is om op te ruimen laten de musiceren de kinderen alles op de matten liggen. De tweede groep 'muzikanten' nemen het instrumentarium over. Als groepjes kinderen voorspelen luistert de hele klas aandachtig.

Aan het einde speelt Nicoline nog een keer terwijl de kinderen op de grond liggen te luisteren.

Reflectie

Het is heel interessant om te horen wat er bij de kinderen is blijven hangen over vorige week en om er een beetje achter te komen hoe zij denken over het thema en waar zij dan aan denken.
Het kringgesprek duurde 45 minuten in deze les, wat ontzettend lang is voor kleuters, maar ze zaten de hele tijd heel geconcentreerd te luisteren, wat echt een teken is dat het thema ze aanspreekt.

Het “in gedachten” naar huis gaan ging veel beter deze week: vorige week zagen we dat het nog best onwennig voor de kinderen was, om met gesloten ogen op de grond te liggen en je iets voor te stellen. Voor sommige kinderen was het heel spannend. Deze week konden de meeste kinderen er al veel beter in meegaan. Het was rustiger en je kon zien, hoe veel meer kinderen zich over konden geven.

Bij het muziekmaken wordt de geluidentafel met hartenlust onderzocht. De eerste groep kinderen schaart zich lange tijd rondom de tafel. Pas dan nemen ze spullen mee naar een matje om daar in groepjes te werken.
Als er wordt gewisseld, laten de musicerende kinderen alles liggen (dit omdat wij dat specifiek vragen; er is geen tijd om op te ruimen). Hierdoor neemt de tweede groep kinderen het instrumentarium van de eerste groep over, wat een beetje jammer is. Ze gaan zelf ook lekker aan de slag, maar toch hebben ze de geluiden veel minder zelf uitgekozen dan de eerste groep. We gaan volgende week experimenteren met tussentijds opruimen, om alle kinderen eenzelfde soort uitgangspositie te geven. De aandacht die de kinderen voor elkaars presentaties hebben is heel mooi. De sfeer in de klas is rustig, de kinderen luisteren geïnteresseerd naar elkaar.

13

Hoe klinkt thuis op school?

dag 08
18 maart 2013
De geluidentafel is gevuld met klankmateriaal.
Praten in de kring.
In gedachten naar huis gaan.
Sanne geeft zich over
De geluidentafel ontdekken
Op onderzoek.
Muziekmaken.
Danny tekent
De tekenhoek
Muziekjes uit de les
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.