Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Uitgangspunt

Debby introduceert het project:
Vandaag is een bijzondere dag omdat we samen een avontuur beginnen.
We willen namelijk graag kijken of we de geluiden van thuis hier naar school kunnen halen. Hoe klinkt ons thuis eigenlijk? En hoe klinkt thuis hier op school?
Tot aan de grote vakantie gaan we hiermee aan de slag.

We hebben een geluidentafel in het muziekatelier, die de komende weken gevuld zal worden met geluiden van thuis. Dani heeft vandaag zijn nieuwe trommel meegenomen, die mag op de geluidentafel.

Dan mogen de kinderen op de grond gaan liggen met gesloten ogen en neemt Debby hen mee, in gedachten, naar hun eigen huis.

“Ik neem jullie dus nu in gedachten mee naar huis. Naar je eigen huis.
Wat zie je allemaal?
Waar ben je?
Wat hoor je?
De geluiden die je hoort, waar komen die vandaan?
Waar denk je aan?
Wat voor klanken hoor je?
Wat voor geluiden hoor je?
Wat voor muziek hoor je?
Wat zie je allemaal?"

...dan mogen de kinderen zitten en praten we er kort over. Daarna mogen de kinderen de geluiden die ze gehoord hebben tekenen.

Observatie

De kinderen luisteren geconcentreerd, wanneer Debby over het 'avontuur' vertelt over dat we de muziek van thuis naar school willen proberen te halen.

Melinde: “Mijn papa heeft een gitaar maar die is een beetje te groot, dus ik vraag wel even of hij eens een keertje met z'n gitaar een liedje komt spelen.”
Don: “Ik heb een kam, maar daar kan je wel muziek mee maken. Dan heb je zo dingetjes eraan en dan moet je zo doen. En dan hoor je een geluidje.” (hij suggereert dat je er met je vingers overheen moet).
Debby: “Ik ben er heel benieuwd ernaar, wil je die een keer meebrengen?”
Boaz: “Wat bedoel je eigenlijk?”
Debby: “We gaan daar heel erg op concentreren, dan merken jullie, denk ik wel, wat ik bedoel. Probeer je even voor te stellen dat je niet meer hier op school bent, maar in jouw eigen huis. Wat voor geluiden hoor je dan? Thuis zijn heel veel geluiden, dat kan van alles zijn...”
Jesper: “Mijn konijn, die gaat heel vaak druk doen en dan gaat z'n hooi op zij en dan gaat ie rennen en dan hoor je gesleep. Ik heb een konijn.”
Enzo: “Mijn broer heeft een keyboard, alleen daar moeten batterijen in, alleen hij neemt hem soms mee. Maar ik mag hem niet meenemen, hij moet altijd naar pianoles.”

De kinderen gaan op de grond liggen, met gesloten ogen. Debby neemt ze in gedachten mee naar huis. Voor sommige kinderen lijkt het best moeilijk om zich over te geven en mee te gaan in het verhaal. Voor anderen weer helemaal niet.

Evi: “Als ik ga slapen dan hoor ik altijd de cavia van de buurvrouw. Dan gaat ie eten.”
Seff: "Ik hoor altijd onze muis, die gaat altijd piepen en kaas eten als we gaan slapen. Hij woont in zijn holletje en eet kaas in zijn holletje.”
Dani: “Als ik slapen ga, dan hoor ik papa douchen.”
Kamil: “Dat is ook een soort geluidsmassage.”
Debby: “Inderdaad, dat is ook een geluidsmassage, als je in je bed ligt en je hoor de douche. Hou het even heel goed in je hoofd, die geluiden gaan we nu tekenen.”

Melinde: ”Ik hoor helemaal niets, maar ik zie wel iets”.
Kind: "Ik ga gewoon iets zachts tekenen."
Evi: "Mag je ook iets tekenen, wat muziek is op het blad? Een gitaar of een viool?"

Dan wordt er getekend.
Elfie tekent grote wilde cirkels over het hele blad. Aan de zijkant is een donkere dikke streep: "Een kindje ligt in bed en dit is een geluid, het hoort hoehoehoehoe."

Als de tijd bijna om is, komen de kinderen terug in de kring. Veel kinderen hebben hun tekening nog niet af. Ze worden door Debby gerust gesteld, dat ze de tekeningen volgende week af kunnen maken.

Er is niet meer echt tijd voor een kringgesprek over de tekeningen, daar gaan we volgende keer mee beginnen.

Reflectie

Zich in gedachten ergens heen verplaatsen, is nog wat onwennig voor sommige kinderen, terwijl anderen er juist helemaal geen moeite mee leken te hebben.

Juf Marjanne had het gevoel, dat het thema nog een beetje abstract is voor sommige kinderen. Melinde bijvoorbeeld had echt moeite, zich er iets bij voor te stellen. Marjanne vond ook, dat de kinderen dan een beetje bleven 'hangen' bij muziekinstrumenten.

Debby daarentegen vond, dat tijdens de gesprekjes juist een rijkdom van verschillende klanken en verschillende soorten geluiden werd genoemd: van instrumenten, de tv of radio, tot papa onder de douche, het gesleep van het konijn of de muis in de keuken.

Volgende week willen we hierop doorgaan en een volgende stap maken naar het verklanken van de geluiden van thuis.

12

Project: Hoe klinkt thuis op school?

dag 07
11 maart 2013
Er wordt druk getekend.
Geluiden van thuis.
Elfie tekent 'hoehoehoehoe'
Jaidy tekent een mannetje dat door een fluit blaast. "hij blaast in zijn oor."
Evi tekent haar moeder onder de douche.
Met de tekeningen terug in de kring.
Even aan iedereen laten zien
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.