Nu mogen de kinderen in groepjes muziek maken. In verschillende groepjes komen ideeën uit de muziekhoek terug in het spelen.
Aan het einde van de les in de kring speelt Debby nog één keer een rustig Afrikaans liedje waar de kinderen naar luisteren.
In de groepjes praat ik (Maarten) met een paar kinderen over muziek. Jelle wil me graag een klankmassage geven (dat is alweer een paar weken geleden) met een schud eitje en doet dat heel geconcentreerd.
Daarna zit ik bij Bo en Dani die deze week in de muziekhoek muziek hadden gemaakt. Ze vertellen dat ze hele zachte muziek hadden gemaakt op een kleine mbira en een slaginstrumentje. Als ik er naar vraag spelen ze weer samen.
Wat ook hier opvalt is dat ook andere kinderen (Bo, Dani, Jelle) echt een idee hebben over hoe ze muziek willen maken en hoe het moet klinken. Ze kunnen de muziek met woorden benoemen.
Ook is het opvallend hoe ze op kunnen gaan in het muziek maken: terwijl groepsgenoten luide muziek maken, blijven kinderen geconcentreerd als ze hun eigen muziek spelen wanneer ik er om vraag.