In de kleine groepjes praten we over wat voor muziek de kinderen zelf willen maken: waarover zouden de kinderen zelf liedjes willen maken? Daarna gaan we eerst zonder en daarna met instrumenten muziek maken over verschillende thema’s die de kinderen zelf noemen.
In de roze groep zitten Joëlla, Yinthe, Faris, Dani en Bo. We beginnen met een muzikaal gesprekje zonder instrumenten, hierbij reageren de kinderen vooral op Iris, maar ook op elkaar, met ritmische geluiden. Daarna pakt Iris een fluit en speelt mee.
Daarna spelen we op instrumenten. De kinderen bedenken waar de muziek over moet gaan. Eerst wordt trommelmuziek genoemd. Ook de kinderen die geen trommel hebben bedenken hoe ze mee kunnen spelen.
Dan experimenteren we door met onze stem geluiden te maken, Zo maken we een paar korte muziekstukjes over verschillende onderwerpen.
Dan maken we nog een langer muziekstuk: we koppelen twee genoemde onderwerpen, krokodillen en glitter. De kinderen bedenken bij alle onderwerpen nieuwe muziek, en maken ook verschil tussen de verschillende soorten muziek.
In de roze groep zitten de jongste kinderen. Het valt op dat deze groep het langst muziek heeft gemaakt, wel een half uur! De kinderen zitten vol ideeën, en weten overal wel muziek bij te bedenken.