Samen met de kinderen van groep A en het team in dit project Jong Geleerd… bestaande uit Marga, leerkracht groep A en van TOEVAL GEZOCHT: Emma Rekers, muziekdocent, Luca van Boeckel, stagiaire en Eva Klee, projectbegeleider gaan we vandaag van start!
Naast kennismaking, staat vandaag onderzoek centraal; onderzoek naar geluid.
De werkruimte, het speellokaal hebben we met behulp van het afplakken van een cirkel in de ruimte, getransformeerd naar: Het laboratorium van Geluid; heeft deze ingreep in de ruimte effect op de beleving/werken met de kinderen?
Het instrument dat ik vandaag introduceer is de Kes Kes; een soort shakerachtig instrument. Maar ook: Hoe klinken wij? We gaan op onderzoek naar geluiden die we zelf kunnen maken en verwoorden vervolgens wat we horen.
Na wat namen en bewegingsspelletjes gaan we praten met elkaar: Wat is een laboratorium eigenlijk? Dan gaan de kinderen in vrij spel op onderzoek. We sluiten deze eerste sessie af met een presentatie van de ontdekte geluiden; alle kinderen mogen hun geluiden laten horen.
Uitspraken van de kinderen op de vraag: Wat is een laboratorium eigenlijk?
‘ Een soort museum van geluid …' ’Waar je dingetjes kan doen…’ 'Soms is er een knikkerbaan…soms niet, dan hoor je ‘dieuwdieuwdieuw’ (zijn stem gaat in golven van boven naar beneden; de hele klas doet hem na.) …‘ Waar je dingetjes kan doen en onderzoeken’…
In het vrije spel zie ik kinderen samen spelen en luisteren maar ook alleen, heel aandachtig en geconcentreerd. Ook lijkt een meisje een groepje kinderen te dirigeren in hun onderzoek: Op het hout, op het beton. Ze rennen een rondje om de cirkel, gaan zitten in hun groepje op de grond en beluisteren het geluid op de grond…Ze zijn druk met elkaar en de geluiden in de weer.
De ingreep in de ruimte, de afgeplakte cirkel werkt voor focus en richting prettig; de kinderen gingen er bij binnenkomst direct op zitten, staan, over en/of omheen lopen, rennen, springen en dansen. In het vrije spel maken zij gebruik van de gehele ruimte. De cirkel heeft dan af en toe een rol, maar vaak ook niet.
Er is veel beweging, als in een choreografie bewegen de groepen kinderen zich door de ruimte; het bewegen lijkt zich te koppelen aan geluid. Maar ook het geluid dat gekoppeld wordt aan beweging.
Het aandachtig en kritisch luisteren en bespreken van wat ze hebben ontdekt, hoe dat klinkt en wat dat dan is vraagt om meer onderzoek!