Ryan zit in de vogelgroep maar zondert zich een beetje af: verdiept in de klanken van een fluitje doet hij zijn eigen onderzoek.
Ryan heeft een fluitje, een blad papier en potloden, en naast zich de rest van de groep met de vogel-foto's en -materialen.
Hij dirigeert zijn eigen spel, onderzoekt de verschillende fluitgeluiden van het fluitje, Het geluid van het fluitje, onderzoekt ritmes, tekent (verbeeld) wat hij speelt en volgt in het tempo waarin hij tekent ook de melodie of ritme. In de video wordt dit zichtbaar.
Twee uitspraken van Ryan, tijdens het onderzoek:
Geluidsopname 1
Het is makkelijk!
Goed hé!
Dit is de wind en zo wordt het koud. En dit is de berg. En dan moet je heel lang lopen en dat was het.
Geluidsopname 2
Ik heb er 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en daar komt 9 en 10, 11, 12, 13.
Ik kan gewoon dertien, moeilijk hé!
Ik kan heel veel doen.
[Ryan speelt verder, tekent wat hij speelt en speelt wat hij tekent]
Kijk het is wel veel hé!
Ryan is bezig geweest met het maken van een 'partituur', hij verbindt notatie en muziek met elkaar en onderzoekt hoe dit in zijn werk gaat.