De vorige les is er enthousiast gezongen van tekeningen die de leerlingen zelf hebben gemaakt. Daarmee was het raadsel van hoog en laag opgelost. Iedereen was het erover eens hoe het nou zat.
Ook hebben we de tekeningen op de xylofoon gespeeld.
Zouden we deze week ook met andere instrumenten de tekeningen kunnen spelen?
Lisa en Evi hebben twee tekeningen. De meisjes spelen op de xylofoon. Lisa probeert aanwijzingen te geven met haar handen aan de anderen in haar groepje. Dan ook:'Nu zachter'. Sst. De meiden gaan door. Lisa geeft met hand stopteken. Het duurt even voor iedereen stopt.
Iris: Wat hebben jullie gespeeld?
Lisa: We hebben twee tekeningen aan elkaar gedaan. En dat hebben we gedaan.
Andere muzikante: muzieknootjes.
Lisa: Eigenlijk heb ik het gedaan, want dan deed ik zo (gebaart) en ssst. En het moest soms zacht.
Iris: zag je dat op de tekening of heb je dat zelf bedacht?
Lisa: Ja kijk maar. Lisa wijst op de golvende lijn op de tekening.
Terwijl de andere groepjes hun muziek laten horen, zet Dave de xylofoon in elkaar waar iemand over was gestruikeld. Onverstoorbaar past hij de staafjes op het instrument. Een beetje duwen. Als dat niet helpt, gaat het staafje er weer af en wordt een andere geprobeerd. Halverwegen blijkt het toch niet helemaal te kloppen. Dave haalt de meeste staafjes er weer af. Hij legt de staafjes op de grond en meet de lengte. Hij vervangt het een en ander en meet opnieuw. Twaalf volle minuten past en meet hij, totdat alle staafjes op volgorde op het instrument liggen. 'Klaar! Waar is nu mìjn instrument?'
In groep 1/2 B is het vaak wat onrustig als er geluisterd wordt naar één groepje. Sommige kinderen voelen zich dan niet betrokken.
Er ontstaan wel hele interessante thema's. Zoals het samen zingen en dan met je instrument de zang begeleiden.
Volgende week komt het muziekteam twee keer zo lang en gaan we in kleine groepjes werken!