Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Debby heeft geen triangels meegenomen naar het speellokaal, maar Lizanna en Maya willen ze heel graag. Nadat alle kinderen een instrument hebben gekregen, gaan we naar de muziekkast op de gang om triangels te halen. Daar zien de twee meisjes blokfluiten liggen en hun ogen worden groot: 'oooooh! Mogen we een fluit?' We spreken af dat we als vogeltjes op de fluit gaan spelen, dus niet heel hard en in de oren van andere kinderen.

Maya en Lizanna gaan aan de slag met de fluiten. Al snel komt Sachal erbij. Zij zat eerst met Isa, Prothoma en Bieke te spelen, maar voelt zich aangetrokken tot de fluiten. Met z'n drieën gaan ze verder. Ze gaan erbij zitten, liggen en veranderen van positie in de ruimte.

Bij de presentatie aan het eind spelen ze een heel mooi ritmisch liedje. Als Debby vraagt hoe ze dat hebben gedaan vertellen ze dat het jingle bells is. Ze hebben dus het ritme van jingle bells op de blokfluit gespeeld! De hele klas gaat jingle bells zingen.

Reflectie

Bij het zien van de blokfluiten kregen de twee meisjes glinsterende ogen. Ze hielden zich goed aan de afspraak om niet keihard te gaan blazen in het gymlokaal. Al snel kwam Sachal erbij en ze deelden de fluiten. Degene die geen fluit had kreeg een kleppertje.

Ze gingen liggen op de grond en ineens leek die verbondenheid met de grond die ons vorige week was opgevallen weer aanwezig.
Ze speelden in verschillende houdingen, van zittend tot liggend. Naast elkaar en tegenover elkaar.

Het stukje dat ze voorspeelden was geweldig. Niemand had door dat het jingle bells was tot Debby vroeg hoe ze dat nou hadden afgesproken om zo goed tegelijk te spelen.

17

Jingle bells

dag 06
14 februari 2012
Lizanna en Maya met de blokfluiten
Sachal speelt eerst met een ander groepje
Dan komt zij erbij
En gaan ze gedrieen verder
Liggend op de grond
Jingle Bells
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.