In deze groep werken Dena (bijna 6), Dani (4,5 jaar), Justin (4,5 jaar) en Indy (bijna 5) samen.
Vorige week hebben we samen gespeeld, maar ook met ons lichaam laten zien hoe je wilt dat de muziek klinkt.
Dirigeren, zo heet dat. In de klas waren heel veel ideeën over hoe je dat kunt doen. Je kunt de muziek harder en zachter laten worden, en stoppen, en weer beginnen, en sneller.
Vandaag werken we in kleine groepjes, allemaal een half uur.
Hoe kun je nog meer de muziek organiseren? En waar komt de muziek vandaan?
We gingen heel zacht spelen.
Dit stuk is 'zo zacht al de muisjes' zei Dani.
Dena: 'Zullen we het dan voor de muisjes spelen?'
Daarna gaan we harder spelen. Justin ging met zijn belletjes 'heel snel spelen'.
Daarna gaan we weer dirigeren, net als vorige week. Dena begint.
Daarna gaat Justin: hij wist gewoon hoe het moest, zei hij later (zie film).
Daarna is Indy nog gaan dirigeren. Wat voor stuk heeft zij gemaakt? 'Een hard stuk'.
De kinderen vinden het heel leuk om de muziek vorm te geven. Ze vinden het niet leuk als iemand bijvoorbeeld niet stopt terwijl ze dat wel willen (en aangeven met hun lichaam).
Het is heel leuk om zacht te spelen. Dat ging ook heel goed en iedereen vond het supermooi. Maar hard is ook leuk!
Als je dirigeert dan mag je alles bepalen. De concentratie is fascinerend om te zien.