Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Woensdag 10 oktober

Vandaag was de laatste dag.
We hadden al besloten niet meer in het atelier te werken want daar ligt de tapijtstad.
We gaan nog een keer dansen en daarna laten we alle kinderen nog een keer in groepjes over het werk met elkaar praten.
In de klas maken de kinderen met zijn allen een kunstwerk voor Hamid.
Als afsluiting gaan we met z'n allen op de foto met Norah, de dochter van Hamid.

De kinderen praten in groepjes over het werk en het afscheid van het project.
Rey zegt over het beeld van Mohamed: die is mooier, die is lichter.Mohamed zegt: die heeft Rey gemaakt, die vind ik mooi, de naam is mooi: God van het egelpaleis. Het verhaal vind ik mooi. Als ik klein was dan kon ik in het gebouw van de egel.Tuba: het is mooi, ik vind de ballen mooi.Mohamed zegt: misschien moet je er een huis bij maken, van aluminiumfolie, dan kan je er wonen.Rey zegt: Als het ijspaleis naar de woestijn gaat dan wordt hij groen.Mohamed: hij smelt.Elif zegt over het werk: een huis, groot huis, slaapkamer, tafel.Waar zijn die? Ze laat het zien aan de anderen.Zien jullie het? Nee , Elif ziet het.Wat zie jij dan in het huis van Elif. Renaldo zegt: deksel, potlooddoosje, stift, beker met dopjes.Reynaldo wijst iets aan dat hij mooi vindt.
Zijn er ook dingen die je niet mooi vindt?Elif: wijst, die niet.Mohamed: wie heeft het gemaakt?Is het belangrijk, wie iets gemaakt heeft.Mohamed: ik wil het graag weten.Als wij zeggen dat Mohamed(kl) het gemaakt heeft, verandert je mening dan.Ja, het is mooi. Hij is mijn best vriend, dan is het mooi.Moet je alles mooi vinden van je beste vriend. Ja....Abir: in vind het jammer dat iedereen weg gaat (Dieuwertje, Esther en Hamid) omdat we niet meer kunnen kleien en verven.Marjon: kunnen wij dat niet met jullie doen.Nishat: juf Marjon en Yolanda kunnen dat niet zo goed omdat jullie niet met genoeg zijn want als een juf bezig is kan de ander oppassen.Wat heb je geleerd: Derya zegt: ik kan balletjes maken, een grote bal kan ik in een huisje doen. Het is een kinderwagen.Ali: Ik vind het niet jammer, omdat alles saai is. Ik wil het liefst buiten zijn, spelen.Kan je iets van buiten spelen leren? Ja en hier dan heb je hier iets geleerd. Hij knikt nee.Nishat vindt alles mooi.
Manal: Ik vind het werk van Rey het mooiste.Derya: ik vind de olifant lief en wijst naar de foto die ze zelf heeft gemaakt van een olifant knuffel achter een raam.Abir: ik vind de auto niet mooi.Abir: Manal wil mij haar werk niet laten zien.Waarom niet Manal?Manal: het is een verassing.Abir zegt: een taart zeker. (Manal laat toch zien wat onder het lapje zit) en zegt: het is geen taart maar een cake.Nishat zegt: Ik vind het werk van Tuba niet zo mooi (bakje met twee lapjes) omdat het maar twee kleuren heeft. Als ik haar was zou ik meer kleuren gebruiken.Manal: Is het niet eens met Nishat, ik vind het juist spannend omdat het een verassing is, wat in de lapjes zitDerya: is het eens met Nishat, ik zou juist geen kleur gebruiken, ik zou het bakje helemaal leeg laten.Abir zegt: Ik vind het prachtig en het werk van Tuba met de landkaart en de roze strikjes vind ik ook mooi, prachtig bedoel ik.
Mohamed(kl) zegt: ik vind mijn auto mooi.Soulaimane: Ik vind de klei met de stokjes er in mooi, veel stekels.Heb jij die gemaakt? Nee, iemand anders.Gulizar: Alles is leuk en mooi.

Reflectie

Vandaag de laatste dag.
Het dansen met de kinderen op allerlei verschillende muziek vond ik weer erg leuk.
Het is leuk om te zien dat de kinderen zich vrij bewegen in de ruimte en elkaar op ideeen brengen met bewegingen. Een aantal kinderen gaan ook echt op in de muziek.
Wat ik ook heerlijk vind is dat ik mijn eigen gevoel kan volgen want bepaalde dingen komen spontaan tot stand tijdens het dansen.
Het praten in de groepjes over het werk vond ik aanvankelijk moeilijk maar levert toch weer een aantal uitspraken op die veel indruk op mij maken.
Tussendoor kom ik in de klas waar de kinderen met een werk voor Hamid bezig zijn, heerlijk om te zien hoe ze aan het werk zijn.

Aan de ene kant ben ik blij dat het afgelopen is omdat het veel tijd gekost heeft.
Aan de andere kant is het ook jammer omdat ik vind dat het zeer de moeite waard is geweest.
Als ik alle foto's op de gang zie hangen en zie hoeveel plezier de kinderen hebben gehad dan wordt ik erg blij van binnen.
Mijn hoofd is te vol van veel dingen, ideeen en overdenkingen.
Gelukkig hebben we nog een afspraak met het team om alles nog eens te evalueren.
Het eind van het begin, van wat er nog gaat komen. Ik weet het nog niet.
Marjon

15

Het eind van het begin

dag 15
10 oktober 2007
Ik ben mijn eigen spiegel
Mijn spiegel is stuk
Mijn dans is jouw dans
De tweede beweging van mijn choreografie
Alle klokken zijn gestolen en de tijd is op.
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.